ehh.. kan man få finger
brevkassespørgsmål af
rosalinda
13 år
hej, jeg er 13 år og jeg har en fantastisk kæreste, vi skal sove sammen her i weekenden og der går nogle rygter om at han vil give mig finger, der er bare det at jeg for menstruation lige inden, og så tænkte jeg på om man stadig kunne få finger selvom man har mens? og kommer der ikke blod på hans finger/fingre ? skal lige siges at jeg aldrig har fået finger før og han har heller aldrig givet finger til en før såe...? så ved ik helt hvad jeg skal gøre tak kpå forhånd...

Svar:
Hej med dig
Det lyder til at du er rigtig glad for din kæreste, og at I er meget nysgerrige på at blive klogere på hvad der føles dejligt og hvad der ikke gør. Derfor tænker jeg også at det er rigtig fint at du har skrevet herind.
Kort sagt, så kan du stadig godt få finger, selvom du har menstruation.
Det lidt længere svar vil være, at det godt kan blive lidt akavet, fordi det ikke kan undgås at han får blod på fingrene. Og selvom menstruation er ganske naturligt, så er det ikke særlig mange som synes det er lækkert at få på fingrene. Derfor tænker jeg at det er vigtigt at du er ærlig overfor din kæreste, og fortæller ham om det. Hvis han så stadig er klar på det, så er der ikke en fysisk forhindring for jer. Her vil jeg også lige nævne at du skal undgå tamponer, for det vil ikke være særlig rart hverken for ham eller dig, hvis han "støder" på sådan en.
Når det så er sagt, så synes jeg også lige at du skal vide at det er helt okay at sige nej eller stop på alle tidspunkter, hvis du nu finder ud af at du ikke er klar alligevel. Det samme gælder for ham, og husk at selvom I rører ved hinanden, så behøver det ikke føre til sex.
Men det lyder til at I er trygge ved hinanden, og har snakket om det her - bliv ved med det, så skal det nok gå godt.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at I får en god oplevelse.
Venlig hilsen
Signe