egnet
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hey! Cyperhus. Jeg er en fyr på 15 år. Jeg vil gerne vide hvordan man bliver egnet til gymnasium osv. Jeg har lidt svært ved, at stave nogle gange. Synes selv jeg er meget aktiv i timerne og har et gennemsnit på 7 og 4 og fik 02 i tysk. Hilsen kurderen.

Svar:
Hej med dig
Som udgangspunkt lyder det som om, at du er godt på vej til at blive vurderet parat til gymnasiet eller andre ungdomsuddannelser med dit gennemsnit og din aktivitet i timerne. Det er dog ikke muligt for mig at sige noget konkret omkring dine muligheder for at blive erklæret egnet eller - som det hedder - vurderet uddannelsesparat. For at blive optaget på en ungdomsuddannelse skal man vurderes uddannelsesparat. Den vurdering foretages af den UU-vejleder som er tilknyttet din skole i samarbejde med dine lærere. I vurderingen kigger man på mere end det faglige. Det er en konkret og individuel helhedsvurdering af, om du har både de faglige, men også de sociale og personlige forudsætninger, der er nødvendige for at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse. Derfor kan man ikke sige generelt, at man skal være god til at stave for at komme på gymnasiet eller få mere end 02 i tysk for at blive optaget på en erhvervsuddannelse.
Mit råd til dig er derfor at tage fat i din lærer og din UU-vejleder og tale med dem om, hvad de tænker om dine muligheder ift. at blive vurderet uddannelsesparat til f.eks. gymnasiet og til andre uddannelser. Det er dem som bedst kan svare dig konkret på, hvad dine muligheder er.
Og husk - bare fordi man ikke bliver vurderet parat til gymnasiet, betyder det ikke, at man ikke kan få en gymnasial uddannelse - det betyder bare, at man ikke vurderes parat til det almene gymnasium lige nu. Så kan man jo efterfølgende arbejde på at forbedre de områder, hvor man måske ikke er så stærk, eller overveje om der er andre uddannelser, som er noget for en.
Bedste hilsner
Anne