pige problemer.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hey cyperhus. Jeg kan lide en pige, men der er en af mine venner der også kan/kunne lide hende. Jeg er (tror) også kommet ind i "vennezonen". Det værste er, at jeg har fået følelser for en anden pige igen (vi har haft noget før). Hilsen den forvirret dreng.

Svar:
Hej med dig.
Det er rigtig godt, at du skriver til Cyberhus og fortæller om dit problem.
Når man er ung og teenager, så er det helt almindeligt, at man kan blive forvirret over det med at være forelsket. Det at være forelsket kan føles som en dejlig ting, men det kan samtidig også være meget forvirrende at være forelsket.
Du skriver, at du kan lide en pige, men at du samtidig har fået følelser for en anden pige. På grund af hormonerne i kroppen, kan man ikke helt selv styre, hvem det er man får følelser for. Man kan nemt blive forelsket i en person uden man egentlig har lyst til det. Dette betyder altså, at du kan lide to piger. Satser du på at blive kærester med én af dem, så kan det være en god ide at vælge, hvilken af pigerne du har de største følelser for.
Du skriver, at hende pigen du nu har fået følelser for, I før har haft noget sammen. Man kan sagtens få følelser for en person igen eller man kan komme til at tro, at man har følelser for en person, fordi man før har haft det . Har man haft følelser for hinanden før, kan man nemmere få det igen. Det kan være du derfor, vil blive mindre forvirret, hvis du gør op med dig selv, hvilken af pigerne du har lyst til at være sammen med - selvom det er svært.
Et forslag kunne måske være at lave en liste, hvor du noterer hvad du kan lide/ ikke-lide ved begge piger og måske på den måde få styr på dine tanker og følelser om pigerne.
Du nævner, at en af dine venner også kan lide hende pigen, du selv godt kan lide. Dette kan selvfølgelig være svært, men jeg synes, at du skal huske på, at det afhænger af hvem pigen godt kan lide. Det behøver derfor ikke blive til en kamp mellem dig og din ven.
Jeg tænker, at hvis det er hende her pigen, du har de største følelser for, så kan du jo prøve at finde ud af, om hun også har følelser for dig.
Du skriver, at du er kommet ind i venne-zonen. Hvis pigen er en del af venne-zonen også, så er det en god mulighed for at snakke noget mere med hende. På denne måde kan I begge lære hinanden bedre at kende, og finde ud af om I begge har lyst til at lade det udvikle sig.
Hvis du har lyst, kunne det også være en fordel at fortælle din ven, at du også kan lide pigen, og forklare ham, at det nu er op til pigen, om hun har følelser for én af jer. Det kan også være en god ide, at dig og din ven blev enige om, at uanset hvad så skal I bevare jeres venskab.
Jeg håber, at du finder ud af, hvem af pigerne du har de største følelser for og finder ud af, om hun også kan lide dig, så du ikke længere behøver at gå rundt og være forvirret.
Venlig hilsen Mette