Minipiller?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus!
Jeg har lige to spørgsmål ang. minipiller.
1) Når man tager Minipiller, kan ens bryster så stadig vokse og blive større?
2) Hvis man tager Minipiller, og dyrker sex uden kondom, må fyren så komme oppe i en - er det samme beskyttelse som ved brug af kondomer?
Jeg ved godt, at kondomer er de eneste, som beskytter mod kønssygedomme, vil bare lige høre i forhold til graviditet.
Kh mig

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå, at du tænker over hvad der sker når man er beskyttet af minipiller.
1) Minipiller er også en hormonel behandling ligesom p-piller er det, men indeholder kun hormonet gestagen og ikke også østrogen, som man finder i p-piller. Nogle oplever, at deres bryster føles større når man er på hormonel beskyttelse, men det er meget individuelt hvordan kroppen reagerer på hormonerne. Minipillerne skulle ikke gå ud over om din krop udvikles, men hvis du er bekymret for det så vil jeg råde dig til at tage en snak med din læge omkring det. Han/hun ved rigtig meget om præparatet og kan fortælle dig meget om det!
2) Når man er på minipiller så beskytter de mod graviditet. Som du selv skriver så beskytter de ikke imod kønssygdomme, så hvis man gerne vil beskyttes mod dem, så skal man også bruge kondom. Minipiller er ikke helt så sikre som p-piller og kondomer, men er stadig en ret sikker beskyttelse! De kræver, at man tager dem meget præcist og regelmæssigt hver dag.  Hvis man har fået det forskudt eller glemt at tage en pille, så anbefales det at man bruger kondom i en uge, da man så ikke med samme sikkerhed er beskyttet imod graviditet.
Jeg har vedlagt et link her, som beskriver lidt om hvordan mini-pillen fungerer.
Nogle gange kan det også være betryggende at snakke med sine veninder eller sin mor om det. Det kan være de går rundt med samme tanker og bekymringer? Eller måske de har et godt råd til dig, som du kan bruge?
Jeg håber du kunne bruge svaret!
Med venlig hilsen Astrid