Efterskole

brevkassespørgsmål

Efterskole

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 4 år 4 måneder siden

Hejsa

Har det rigtig svært på min skole, og har ik rigtig nogen venner. Kan slet ikke med min mor derhjemme og vil ikke se min far fordi han drikker og ryger/sælger hash. Har valgt at jeg skal på efterskole næste år, og komunen har sagt ja til at hjælpe med at betale (min mor kan ikke betale det hele). Men er blevet i tvivl. Har fundet en efterskole der passer godt til mig, men er bange for at jeg ikke ville få nogen venner der. Går også kun i 8. Så skal på efterskole i 9. Men er meget i tvivl om det er for tideligt og om jeg er for "barnlig" i nu til at kunne klare et år på efterskole.

Har også mange problemer med at være træt, så ved heller ikke om at det ville gå.

Så burde jeg sige nej til efterskole, eller tage det i 10. Eller bare slet ikke tage afsted.? Ved allerede jeg ikke ville kunne klare 9. På efterskole

Svar:

Kære dig.

Mange tak for dit brev. Det lyder rigtig hårdt, at du både har det svært på din skole og at du ikke rigtig har nogle venner, og at du samtidig også har det svært derhjemme, fordi du slet ikke kan med din mor og at du heller ikke ser din far, fordi han drikker og ryger/sælger hash. Det er mange svære ting på en gang, som du skal jonglere med lige nu, så jeg kan godt forstå, hvis du synes at det kan være udfordrende.

Jeg synes, at det lyder som en rigtig god beslutning du har taget om, at begynde på efterskole næste år. Og det lyder rigtig dejligt, at kommunen har sagt ja til at hjælpe med at betale en del af opholdet. Det kan være, at du kan se efterskolen lidt som en frisk start, hvor du får mulighed for at begynde på en ny skole, lære nogle nye mennesker at kende og komme lidt væk hjemmefra. Det lyder også super godt, at du endda har fundet en efterskole som du synes passer rigtig godt til dig. Noget af det, der blandt andet, er rigtig fedt ved at gå på efterskole er, at man kan få nogle lidt andre fag, end dem man har i folkeskolen. På en efterskole kan man nemlig få nogle fag, som måske også er ens hobby eller noget man interesserer sig meget for, eller noget nyt som man gerne vil lære.

Noget andet der også kan være fedt ved at gå på efterskole er, at der er en rigtig god mulighed for at møde nogle venner. Mange af de andre der skal gå på efterskolen har, ligesom dig, også valgt præcis den skole, fordi de synes at den passer godt til dem. Derfor kan det være, at du fra starten af, allerede har noget til fælles med mange af eleverne på skolen. Når I så kommer igang med jeres aktiviteter eller fag, kommer I også til at lære hinanden at kende på kryds og tværs, og i og med, at I har valgt det samme, har I allerede dér noget at snakke om.

Du fortæller, at du er bange for, at du ikke vil få nogen venner. Jeg er helt sikker på, at er du ikke alene om, at være nervøs for, om du får nogle venner på efterskolen. De fleste andre, der skal på efterskole er også nervøse og spændte. Du skal huske, at I allesammen er nye, og i udgangspunktet er der ikke nogen, der kender hinanden. Ofte er det sådan, at man på en efterskole bliver sat sammen med 1-4 andre, som man skal bo på samme værelse med, og endnu flere, man skal bo på gang/i hus/i bygning med. På den måde vil man naturligt komme til at tale med hinanden. Der vil altid være nogen, man taler bedre med end andre, men det er en oplagt mulighed at få talt med dem man bor sammen med i starten. En god måde at åbne en samtale på med helt nye mennesker, kan være at spørge: Hvor de kommer fra? Hvad de har valgt af fag/aktiviteter? osv. Selvom det måske kan virke oplagt, så kan det være med til at sætte gang i en samtale. Jeg tænker, at efterskolen også sørger for, at I skal lave noget socialt og nogle 'ryste-sammen' aktiviteter, så alle får en mulighed for at lære hinanden at kende.

Du skriver, at du er i tvivl om, om det er for tidligt at starte på efterskolen allerede i 9. klasse, og om du vil kunne klare det. En ide kunne være, at det vil være rart for dig at tage på besøg på efterskolen. Så kan du snakke med forstanderen eller en lærer, og nogle af de elever der går på skolen nu. Og så kan du spørge dem om deres erfaringer med at gå på skolen og også spørge ind til det med at starte i 9. klasse. På den måde kan du få en fornemmelse af selve skolen, men også møde nogle af lærerne og eleverne og få et indblik i, hvordan det er at gå på efterskole. Forhåbentlig kan det gøre dig mere tryg omkring det hele og gøre dig mere afklaret omkring, hvorvidt du skal starte i 9. eller 10. klasse.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar, og så vil jeg ønske dig det bedste år på efterskole.

Du er altid velkommen til at skrive igen eller komme i vores 1-1 chat, hvor en rådgiver vil sidde klar til at chatte med dig.

De bedste hilsner fra

Gro.

Gros billede
Gro fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål