Dårlige arbejdsforhold
brevkassespørgsmål af
Mathilde
15 år
Hej cyberhuset. Sagen er den, at jeg i længere tid har arbejdet ved en ældre mand. Det er kun mig og min veninde på arbejdet, og det vi skal er egentligt at fange/finde ting som sten, knogler, sådan nogle blå ting (husker ikke hvad de hedder), noget lignende guld og muldvarper i jorden (mere vil jeg ikke fortælle om arbejdet, da jeg gerne vil have det forbliver anonymt). Vi er egentligt gode til det, men vores chef er MEGET utålmodig, og med det mener jeg, at han kan finde på at blive irriteret hvis vi ikke har fundet især de blå ting og det der guld på under 5 minutter. Det er virkeligt svært at finde, så det stresser meget at vide han bliver så sur. Tit når vi laver arbejdet, står han bare og kigger på os, hvilket også gør os nervøse, fordi bare vi laver en forkert ting bliver han mega sur og vil sige hvad vi gør dårligt. Han bliver nogle gange sur hvis vi tager stenene, men endnu mere sur hvis vi ikke gør. For at det ikke skal være nok, har han også fyret os op til flere gange men ansætter os igen, og han forventer også at vi bruger vores egne penge til at købe redskaber til arbejdet. - Er der noget man kan gøre, når man arbejder under så dårlige forhold? Vi har ikke lyst til at skifte arbejde, fordi vi fungerer ikke godt socialt, derfor ville fx et supermarked ikke være en god idé, og vi vil også gerne blive ved med at arbejde sammen.

Svar:
Hej Mathilde
Av, din arbejdsgiver lyder som en ret gnaven og hård type, og det er ret urimelige forhold du arbejder under.
Arbejdet lyder ellers rigtig spændende, og næsten lidt som at gå på skattejagt, så jeg kan godt forstå, hvis du egentlig gerne vil fortsætte. Også hvis dig og din veninde har et rigtig godt fællesskab, når I arbejder. Det er en vigtig del af et godt arbejde.
Men der er helt sikkert flere elementer af dit arbejde, som er problematiske.
Det er lige før at jeres chefs opførsel lyder som chikane, og det er selvfølgelig ikke i orden. Det er helt sikkert heller ikke i orden, at I selv skal betale for de redskaber, som er nødvendige for at udføre arbejdet. Det er lige meget om det er skovle, hakker eller en mobil, som man skal bruge til at grave med.
En sidste ting, som også kan bekymre mig lidt, er selve gravearbejdet. Som ung under 18 er der regler for, hvor fysisk krævende et arbejde må være, og alt afhængig af hvor mange timer, og hvor meget I graver, kan det også være problematisk i forhold til reglerne.
Der er heldigvis hjælp at hente. Flere fagforeninger har afdelinger der er særligt fokuseret på forholdene for unge, der arbejder. Et godt bud på hjælp kunne være at kontakte 3F, som også har en afdeling for ungarbejder. Du kan læse mere her: https://www.3f.dk/faa-hjaelp/fritidsjobber/fritidsjob-og-arbejdsmiljoe
Jeg håber dig og din veninde får noget god vejledning og hjælp, så I kan beholde jeres arbejde, men fortsætte under lidt bedre forhold.
Mange hilsner Tanja