Dårlig samvittighed over at tænke på veninde
brevkassespørgsmål af
Mirjam
16 år
Jeg har en rigtig sød kæreste. Men når han ligger og boller mig kan jeg ikke la vær og fantasere. Jeg ligger og tænker på at det er en veninde jeg ligger nøgen sammen med og vi gør ting sammen. Jeg har en meget smuk veninde. Det er lissom om jeg søger ind i den der fantasi for at blive tændt nok. Men det er bare fantasi for jeg har aldrig ligget med min veninde. Men jeg har dårlig samvittighed over at jeg ikke bare kan være i nuet og nyde at være sammen med min kæreste og at han ligger og gør sig umage med at bolle mig mens jeg bare tænker på min veninde. Hvordan bliver jeg bedre til at være i nuet?

Svar:
Hej!
Det lyder som en lidt frustrerende situation, og tak fordi du deler dine tanker og historie. Det er faktisk helt almindeligt, at man kan opleve at fantasere under sex, og ofte kan det være en måde at forstærke den seksuelle oplevelse på – uanset hvor glad man er for sin partner. Fantasier kan dukke op af mange forskellige grunde og behøver ikke nødvendigvis at have noget at gøre med, hvor meget man værdsætter sin kæreste eller sit forhold.
Når du fortæller, at fantasierne hjælper dig med at blive tændt, kan det være værd at overveje, om det handler om selve fantasien, eller om din opmærksomhed måske bare glider lidt væk. Nogle gange kan det ske, når vi har en idé om, hvordan vi "bør" føle under sex – især hvis du først er begyndt at føle dårlig samvittighed over det. Sådan noget kan nemlig ende i en ond cirkel, hvor tankerne bare glider længere væk.
Jeg tror det kunne hjælpe, hvis du spurgte dig selv, hvorfor du tænker på din veninde. Er du mere komfortable med ideen om at være sammen med hende? Er du mere tiltrukket af hende? Er der nogle specifikke seksuelle ting du fantaserer om at hun gør med dig, som du måske føler du mangler med din kæreste? Hvis du kan finde ud af, hvad det er tænder dig i disse fantasier, kan du måske bedre forstå hvad det er din kæreste kan gøre anderledes, for at beholde din opmærksomhed.
God sex kommer gennem kommunikation, og selvom du ikke behøver at fortælle ham at du fantaserer om en specifik person, kunne det måske hjælpe at I snakkede om at du har lidt problemer med at holde fokus.
Hvis du gerne vil være mere til stede i nuet, kan du prøve at fokusere på de små detaljer og sanseindtryk under sex. Øv dig i at lade tankerne glide tilbage til det, du oplever lige dér med din kæreste, når du mærker, at du forsvinder ind i fantasien. Det kunne for eksempel være at fokusere på hans berøringer, lydene i rummet eller de følelser, han vækker i dig. Det er en øvelse, som kræver lidt tid, og det er helt i orden, hvis dine tanker af og til stadig vandrer.
Og husk: fantasier er en helt normal del af vores seksuelle liv. Hvis din fantasi hjælper dig til at blive tændt, er det ikke nødvendigvis et problem, men mere en refleksion af dine indre ønsker og forestillinger.
Jeg håber, at mine tanker kan hjælpe lidt
De bedste hilsner,
Juni fra cyberhus