hvorfor gør jeg det
brevkassespørgsmål af
anonym
15 år
hej cyberhus. jeg har en storesøster mig og hende er blevet uvenner pga af dumme ting. og ved ikke hvordan jeg skal gøre det godt igen, tør ikke kontakte hende fordi jeg er bange for hun bliver meget sur. og vi bliver mere uvenner. før i tiden havde vi det rigtig godt sammen. men nu snakker vi ikke sammen. vi skriver heller ikke sammen. ville ønske jeg vidste hvad jeg kunne gøre. for af hun vil snakke igen. mangler min søster rigtig meget. hun betyder rigtig meget for mig. og elsker hende rigtig meget også. håber i kan give mig et råd til hvordan jeg kan få kontakt med hende igen på en god måde.

Svar:
Kære seje du.
Det lyder til du sidder i en virkelig svær situation, hvor savnet er ekstrem stort. Jeg forstår det kan være svært at skulle tage det første skridt når man vil kontakte en man holder af, men samtidig er usikker på, hvordan man skal tackle det.
Jeg vil liste et par råd, der måske kan hjælpe dig med at genskabe kontakten til din søster:
Start med en besked: Hvis det føles for svært at ringe, kan en simpel og ærlig besked være et godt første skridt. Du kunne fx skrive noget i retning af: “Hej (søsters navn), jeg ved, at vi har haft vores uoverensstemmelser, og jeg er virkelig ked af det. Jeg savner dig meget og mangler dig i mit liv og håber vi kan finde en måde at snakke sammen igen. Du betyder meget for mig, og jeg elsker dig.” Dette er en fin måde at bryde isen på.
Anerkend dine følelser og situationen: Hvis du er nervøs for, hvordan hun vil reagere, så husk på, at du allerede gør noget meget modigt ved at tage initiativet her. Husk, at selvom hun måske har brug for tid til at reagere på din besked, vil hun nok sætte pris på din ærlighed og dit forsøg på at genskabe kontakten.
Giv plads, lyt og forstå: Hvis hun svarer, så vær åben og lyt til hvad hun har at sige, selv hvis det indeholder noget, der kan være svært at høre.  Det er vigtigf at i kan lytte til hinandens side af historien. Måske har hun også savnet dig, men har ikke vist hvordan hun skulle kontakte dig.
Planlæg evt et møde: Hvis hun er villig og har lyst til det, kan I måske mødes et sted fx gå en tur, snakke sammen på en cafe osv. for at snakke. Det kan være rart at se hinanden ansigt til ansigt og mærke, at intentionen og ønsket om at genopbygge forholdet er ægte.
Jeg håber, disse råd kan give dig mod og styrke til at tage det første skridt mod at genoprette foeholdet. Det er meget tydeligt, at din kærlighed til din søster skinner igennem, og det er en stærk drivkraft i at finde tilbage til hinanden igen.
Al held og lykke til dig!
Med venlig hilsen Kylie.