Drøm om at undervise.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus! Jeg er en 16-årig dreng. Jeg kunne virkelig godt tænker mig at undervise på en landbrugsskole, da jeg har den store interesse for landbrug. 9. August begynder jeg på HHX, men efter det vil jeg gerne tage det de kalder en gymnasielæreruddannelse på AAU. Dog er jeg i tvivl og den så også kan bruges på en EUX indenfor landbrug. Jeg tænker at studere matematik som centralfag, og enten engelsk eller dansk som sidefag. Det er de fag jeg har mest interesse for og samtidig er relevant for alle ungdomsuddannelser. Så mit spørgsmål er: Kan jeg bruge 'gymnasielæreruddannelsen' på en EUX eller skal jeg genoverveje mine planer?

Svar:
Hej med dig,
Hvor lyder det spændende med de tanker, du har gjort dig om, hvad du gerne vil med hensyn til uddannelse og job.
Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller, som jeg vil svare på, så godt det er muligt.
Uddannelse til gymnasielærer fungerer på den måde, at du vælger et fag, som du starter på - det kunne fx være matematik, som du selv skriver. På et tidspunkt vil du skulle vælge et sidefag, som du vil have på forskellige tidspunkter gennem studiet. Det er forskelligt fra fag til fag, hvordan det er opbygget. Aalborg Universitet har på deres hjemmeside lavet en fin opstilling og beskrivelse, som du kan se her
I linket til opstilling og beskrivelse kan du også se, hvor dit fag kan bruges som undervisning. Der er angivet stx, hhx, htx og hf. Ikke eux. Jeg har søgt lidt, og kan på Uddannelses Guiden læse mig frem til, at de på Eux Landbrugsuddannelsen også har både dansk, engelsk og matematik, hvorfor jeg tænker, at det måske stadig kan være muligt. Du kan trykke her og læse det samt kigge under punktet 'EUX'.
Det kan være svært at navigere rundt i de forskellige uddannelser og hvordan de helt præcist kan bruges. Derfor vil mit råd være, at du opsøger en studievejleder. Det kan både være på din skole, hvor du går nu eller når du er startet på hhx. Der findes også Studievalg, som du kan booke tid hos og tale om videregående uddannelse. De vil højst sandsynligt kunne give dig et mere præcist og sikkert svar, end jeg har kunne. I linket her kan du trykke på den landsdel, du kommer fra og booke tid hos et Studievalg nær dig.
Det lyder som en spændende plan, du har, og jeg håber, det lykkes for dig.
Jeg håber, du kan bruge svaret.
De venligste hilsner
Kathrine.