Drikker når jeg er ked af det eller frustreret
brevkassespørgsmål af
S
21 år
Hej cyberhus. Jeg skriver til jer, fordi jeg har lidt af et problem. Som der står i titlen, så drikker jeg ofte når jeg er ked af det eller frustreret, og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for at stoppe det. Det er blevet en rigtig dårlig vane for mig, og det ender aldrig helt godt når jeg mixer alkohol med et dårligt humør. Hvad kan jeg evt gøre ved det?

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål her i brevkassen.
Jeg vil gerne starte med at rose dig for, at du skriver her ind med dit problem. Det lyder ikke til at være rart, at du drikker, når du er ked af det eller frustreret. Men det er rigtig flot, at du selv anerkender, at det er blevet en dårlig vane for dig at drikke. Når man anerkender, at man har en dårlig vane eller et problem, er det nemlig nemmere at få hjælp og dermed få det bedre. Og det lyder til, at du gerne vil gøre noget for at ændre på din situation.
Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvordan det mon kan være, at du drikker. Har du selv gjort dig tanker om, hvad det skyldes, og hvad der gør dig ked af det eller frustreret? Det kan måske handle om, at du forsøger at dulme de ting eller tanker, der er lidt svære for tiden. Det kan være, du oplever, at alkoholen for en kort stund er en lille flugt fra det, der er svært for dig. Det kan også være, at det handler om noget andet for dig.
Det kan ofte hjælpe at forsøge at finde frem til årsagen og forstå ens egne handlinger. På den måde er det nemmere at ændre på sin situation og i dit tilfælde at stoppe med at drikke, når du er ked af det eller frustreret. Sommetider kan det dog være svært selv at finde frem til, hvorfor man egentlig gør, som man gør. Her kan det hjælpe at snakke med andre om det og sætte ord på, hvordan man har det. Har du mon en sød veninde, en forælder eller en anden god relation, som du føler dig tryg ved at åbne dig op for? I så fald vil jeg anbefale dig at snakke med en af dem om dit problem, hvis du har mod på det.
Hvis du synes, det er lidt grænseoverskridende at snakke med én du kender godt, kan du også kontakte din læge. Det er altid muligt at få en god snak med sin læge, som kan hjælpe og give gode råd til at komme videre.
Det er også en mulighed for dig at ringe anonymt til Dansk Misbrugsbehandling og få en fortrolig snak om dine alkoholvaner. Her arbejder kvalificerede behandlere, som ved meget om afhængighed og misbrug, bl.a. i forhold til alkohol. Det er ikke fordi, jeg tænker, at du nødvendigvis har et alkoholmisbrug, men det kan måske være meget rart for dig at snakke med nogle professionelle inden for området, som kan gøre dig lidt klogere på din situation, og hvad der vil være godt for dig at gøre. Man kan ringe alle 24 timer i døgnet på tlf. 78 75 22 34.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Husk at du altid er velkommen til at skrive herinde igen, hvis der skulle opstå flere spørgsmål.
De bedste hilsner
Matilde