Drenge
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er 13 år, og har et spørgsmål. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Der er to drenge-den ene skriver jeg virkelig meget med, og jeg kan godt lide ham, og jeg tror også at han kan lide mig, men mine forældre vil ikke syntes så godt om han, fordi han kommer fra udlandet, og det samme gør hans forældre. Der er en anden dreng, som mine forældre godt kender, og ham syntes de godt om, han kan godt lide mig, men jeg kan ikke så godt lide ham, og nu ved jeg ikke hvordan jeg “slipper” af med ham på en pæn måde sådan at han ikke bliver ked af det, fordi jeg vil jo stadig godt være venner med ham. Hvad gør jeg?

Svar:
Hej med dig!
Det lyder som en svær situation, du står i lige nu. Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er svært, hvis dine forældre ikke vil synes om ham, som du godt kan lide. Særligt hvis du tror, at det handler om, at hans familie er fra udlandet. Nu ved jeg ikke, hvad du tænker, at der er grunden til, at det vil være et problem for dine forældre. Måske de ikke kender så mange andre mennesker, som er fra udlandet, og at det kan være derfor? Sådan er det i hvert fald tit, at man godt kan komme til at have en masse fordomme om, hvordan andre er, hvis man aldrig før har mødt nogen, som minder om. Derfor kommer jeg til at tænke på, om det mon kunne ændre sig, hvis dine forældre fik muligheden for at lære ham at kende? Det kan enten være, at han kan komme på besøg hjemme hos jer, eller måske I kan møde ham et sted, gå en tur eller noget lignende? Jeg tænker i hvert fald, at han sikkert er en rigtig flink og sød fyr, siden at du godt kan lide ham, og måske dine forældre også bare skal have chancen for at møde ham og se det med deres egne øjne? Jeg tænker også på, om du har snakket med dine forældre om ham? Jeg tror i hvert fald, at det er vigtigt for dem at høre, at du godt kan lide ham, og hvis de så har nogle bekymringer, så er det forhåbentlig noget, I kan snakke om.
I forhold til den anden fyr, som du gerne bare vil være venner med, så er det også en rigtig svær situation, fordi du selvfølgelig ikke ønsker at gøre ham ked af det. Situationen er dog den, at du ikke har gjort noget forkert. Man kan ikke tvinge sig selv til at være glad for en anden på den måde, hvis det bare ikke er sådan, man har det. Derfor er mit bedste råd til dig derfor at fortælle ham det, som det er. At du synes, at han er sød, og at du rigtig gerne vil være venner stadigvæk, men at det ikke lige er på kæreste-måden, at du kan lide ham. Det kan godt være, at han bliver lidt ked af det, og det kan godt være, at I ikke kan være venner lige med det samme, hvis han har brug for at sunde sig lidt, men jeg tror stadig, at det er bedre, end hvis du ikke fortæller ham sandheden. Jeg synes i hvert fald, at det er synd, hvis han ikke får chancen får at finde en, som føler det samme for ham, og det er synd for dig, hvis du skal prøve at tvinge dig selv til at føle noget, som du ikke føler.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis ikke, så er du velkommen til at kigge forbi igen en anden gang! Jeg ønsker dig alt det bedste!
Mange hilsner
Dagmar