What Can I do?
brevkassespørgsmål af
Bro.
15 år
Hej cyberhus Jeg er en pige der meget snart er 15. Jeg har en virkelig fantastisk kæreste, som jeg er begyndt at have sex med osv. han tager hånd om problemerne hvis vi ikke bruger kondom og hvis der er noget som gør mig utilpas. Vi er begyndt a være mere sammen, men kun hjemme ved ham, fordi der er sket meget med min familie og skilsmisse. Vi har sex hos ham, og det er ikke problemet. Det er bare, når han nu på et tidspunkt kommer hjem til mig, når alt bliver godt herhjemme, kan man ikke rigtig her, tror jeg, fordi man virkelig kan høre meget i vores hus. Det er ikke fordi min mor ikke ved at vi har sex, for det ved hun, hun er heller ikke sur eller noget over det. Deh bare, når vi skal til at sove sammen, skal det nok være hjemme ved mig først, og vi kommer jo 100% til at have sex. Vil bare ikke have det skal være sådan at man kan høre det… Har I måske en ide til hvad man kan gøre? Jar tænkt på at flytte min seng i det andet hjørne af mit værelse og man ku måske have en film på imens vi har det, idk…

Svar:
Hej med dig
Hvor er det dejligt at høre, at du har en dejlig kæreste, som du er glad for og tryg ved. Det er også godt at høre, at han er opmærksom på dig og dine grænser, når I har sex. Det er en rigtig vigtig del af at have et sundt og dejligt sexliv, at man lytter til hinanden og tjekker af med hinanden, om de ting, man gør, føles okay for den anden. Du skriver også, at han tager hånd om problemerne, hvis I ikke bruger kondom, og jeg er måske lidt usikker på, hvad det betyder, men jeg vil bare lige sige, at det er rigtig vigtigt, at I bruger prævention, da I ellers risikerer, at du bliver gravid. Kondom er her en rigtig god mulighed, da den beskytter mod graviditet men også sexsygdomme. Der er selvfølgelig også muligheder, som beskytter mod graviditet, som kan bruges, men det er aldrig nogen dårlig idé at sikre sig, at man er beskyttet mod både graviditet og sexsygdomme.
Du spørger ind til, hvad du kan gøre, når I engang skal sove hjemme ved dig, fordi du ikke ønsker, at din mor skal høre, at I har sex. Hvilket jeg godt kan forstå. Selvom din mor og dig virker til at have et godt og åbent forhold, hvor I kan snakke om de her ting, så er sex noget, som de fleste foretrækker at holde mellem sig selv og sin partner, når man har sex. Det kan godt være lidt distraherende, hvis man hele tiden er bange for at blive hørt. Jeg tænker dog, at det kommer lidt an på, hvordan jeres hus lige er, men umiddelbart tænker jeg, at de ting du nævner måske er nogle gode ideer. Det kan også være en mulighed at sætte noget musik på? Jeg tænker dog også på, om det måske kunne give mening at prøve at se, hvor lydt der faktisk er. Du kan jo f.eks. prøve at sætte noget musik på inde på dit værelse og så lukke døren og på den måde tjekke, hvor meget man egentlig kan høre. Det kan måske være meget rart at vide, hvor stille man egentlig behøver at være.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar!
De bedste hilsner,
Dagmar