Er hele tiden bange for at miste ham

brevkassespørgsmål

Er hele tiden bange for at miste ham

brevkassespørgsmål af
Marie
16 år
Oprettet 3 år 4 måneder siden

Hej.

Her for et halvt år siden, et par uger inden jeg skulle starte på efterskole, mødte jeg en rigtig sød fyr. Det hele fungerede så godt mellem os lige fra da vi startede med at snakke, og vi blev ret hurtigt ret glade for hinanden. jeg startede så på efterskole og savnede ham så utroligt meget hver eneste dag, hver weekend tog jeg hjem for at være sammen med ham. udover at jeg savnede ham, så havde vi det rigtig godt sammen.

mit problem startede da jeg begyndte at få det dårligt. efter efterårsferien blev jeg opmærksom på at jeg ikke haved det godt på efterskolen. Jeg følte mig fanget og at min frihed blev taget fra mig. Jeg gjorde ikke rigtig noget ved det, så det blev bare værre og værre og jeg blev mere og mere ked af det. jeg startede til psykolog og fik konstateret stress og angst for en masse ting. (jeg stoppede på efterskolen for 4 dage siden, fordi det hele blev for meget) det eneste der gjorde mig sån virkelig glad var når jeg var sammen med ham i weekenderne, så det var næsten som om jeg blev afhængig af ham, og han begyndte at betyde mere og mere. Vi blev kærester i efterårsferien.

Der skete så det at jeg en 14 dages tid efter kom til at kysse med en anden på efterskolen. Jeg aner virkelig ikke hvorfor jeg gjorde det, for jeg var så forelsket i ham, og jeg vidste godt, at jeg ville blive helt ødelagt hvis jeg mistede ham. så jeg fortrød det lige med det samme jeg havde gjort det. jeg fortalte ham det så dagen efter, og han blev først rigtig ked af det og efterfølgende rasende og skuffet.

Der gik 5 dage, jeg kom hjem på weekend, vi mødtes og snakkede om tingene. jeg forklarede ham at jeg aldrig havde fortrudt noget så meget i mit liv, at jeg ville blive helt ødelagt hvis jeg mistede ham og jeg fortslte ham om hvor dårligt jeg havde det på efterskolen. Vi fik en meget lang og god snak, men han besluttede så at vi ikke skulle være sammen mere, men stadig ses som venner. Han sagde også at jeg altid ku ringe eller skrive, hvis jeg havde brug for ham.

om aftenen tog jeg til fest, efter 2 timer skrev jeg til ham, og han kom hen til festen så hurtigt han kunne. vi kyssede og opførte os som om vi stadig var sammen, vi sagde ikke til vores venner at vi ja gået fra hinanden, og vi sov endda også sammen efter festen.

da jeg tog tilbage på efterskolen efter den weekend besluttede jeg at give ham 2 uger til at tænke over tingene og være lidt alene. Efter de 2 uger har vi været sammen og sovet sammen hver eneste dag, når jeg har været hjemme og så tit som muligt efter jeg er droppet ud af skolen. Vi opfører os stadig som om vi er kærester (holder i hånden, kysser, fortæller hinanden at vi elsker hinanden, har sex, er med til familie hygge osv), men samtidig så føler jeg ikke at han er ligeså dedikieret På vores forhold, som han var i starten (i starten virkede det til at han var mere glad for mig, end jeg var for ham) men måske føler jeg bsre det, fordi jeg nu selv er blevet endnu gladere for ham, og så kan jeg måske ikke helt mærke hvordan han har det så meget som jeg kunne i starten.

jeg ved han stadig er såret og ikke stoler helt på mig, for når jeg spørger ham om hvad vi er, siger han at han ikke vil være kærester med mig endnu efter det der skete, men jeg føler bare at han ikke gider mig, og jeg er ved at miste ham. jeg er kun blevet mere pg mere forelsket i ham og afhængig af ham. Jeg tænker konstant på ham, vil hele tiden være sammen med ham, stalker hans sociale medier selvom han aldrig ligger nye ting op, snakker med mine veninder og min mor om ham. jeg er bare så utrolig bange for at miste ham. at han finder en ny, at han ikke kan holde ud at jeg kyssede med ham der, at han bliver træt af at jeg konstant vil være sammen ham eller noget helt andet. Jeg er jaloux på at han er så gode venner med sin bedste veninde (hun ligger over mig på hans bedste-venne liste på snapchat, hvilket betyder at han skriver mere med hende end med mig), selvom jeg godt ved, at de bare er gode venner. Jeg går vildt meget op i og overtænker, at han ikke har mig som baggrund, at jeg ikke har et hjerte efter mit navn på Snapchat og messenger og at han ikke altid svarer mig når han er aktiv. Jeg ved godt det er små ting, men det gør mig bare virkelig bange...

Jeg har fortalt ham om hvordan jeg har det, men synes ikke rigtigt det har hjulpet noget.

Hvorfor er jeg så bange for at miste ham komstant, og hvorfor går jeg så meget op i små nærmest ligegyldige ting? Hvorfor vil han ikke have titlen "kærester" selvom vi opfører os som om vi er? Hvorfor er jeg så afhængig af ham? Er han stadig så såret over det der skete, at det stadig påvirker ham og vores forhold? og til sidst er det bare mig der overtænker det hele og er bange eller vil han mig rent faktisk ikke?

Undskyld for den lange og lidt forvirrende besked, men ville helst bare forklare vores historie ordentligt.

Kh den forelskede men bange pige.

Svar:

Kære Marie.

Tak for dit brev. Jeg vil lige starte med at sige, at du overhovedet ikke skal undskylde for at dit brev er langt og forklarende. Det er rigtig godt, at få fortalt hele historien og måske du endda undervejs i din skrivning har fået tænkt over dine følelser og den situation du befinder dig i. Andre forelskede unge kan helt sikkert genkende de følelser, som du sidder med. Når det er sagt, så lyder det også til at du er meget forelsket i denne her dreng. Og det er jo rigtig skønt og dejligt. Husk det. Det kan også være en smule skræmmende og give en afhængighedsfølelse, der kan være svær at håndtere. Det er nemlig sådan en dejlig følelse, at vi bare vil have mere af den! Man kan næsten ikke være i sin egen krop for bare følelser. Men med forelskelse og når vi som mennesker i det hele taget begynder at holde af et andet menneske, så følger der ofte også en sårbarhed med. Og så kan der opstå denne her frygt for at miste, som du også beskriver så fint. Det kan være hårdt og opslidende, at sidde med de følelser, så jeg synes det lyder rigtig godt at du deler dine tanker med ham. Og din mor. Det er modigt og vigtigt, da det kan hjælpe dig med ikke at overtænke hver enkelt situation. Det er også noget du kan tale med din psykolog om, hvis du stadig går til psykolog.

Jeres forhold har været udfordret. Både fordi du har gennemgået en svær periode med stress og angst, men også fordi du i et kort øjeblik svigtede hans tillid ved at kysse an anden. Det kan tage tid at få genopbygget den tillid igen. Og derfor er han måske ikke helt klar til at sætte titel på Jeres forhold endnu. Her skal du gøre op med dig selv, hvor meget den titel som kærester betyder for dig lige nu eller om du er villig til at give ham mere tid. For han vil dig gerne. Det fortæller dit brev mig. I tilbringer tid sammen, har sex, ser hinandens familier osv., så han vil dig gerne. Tro på det. Når dine bekymringer opstår er det fordi du godt ved at du på et tidspunkt svigtede hans tillid, men I forsøger at komme videre nu. Tag en dag ad gangen. Se om du kan lade dine bekymringer fylde mindre. Jeg ved det er nemmere sagt end gjort, men prøv at lave nogle ting, så bekymringerne får mindre plads i din hjerne. Overtænkning og at hænge fast i små (måske ligegyldige som du selv skriver) detaljer er ofte forbundet med stress og angst, som du jo har kæmpet med. Måske din psykolog gav dig nogle værktøjer til at håndtere dette. Mit råd vil være at, når dine bekymringer fylder for meget, så tal med nogen om det. Eller skriv det ned et sted i en dagbog eller en note på mobilen. Og lav så noget helt andet bagefter, der får dig på andre tanker. Se om du kan distrahere dit tankemylder og de handler der bidrager til mere usikkerhed (Som f.eks dét at tjekke op på ham på de sociale medier gør ikke noget godt for dig). Fokusér istedet på de positive signaler og følelser, der kommer fra ham og husk på, at han måske føler sig lige så sårbar som du og også har den samme frygt for at miste dig. Det er så godt, at I taler med hinanden. Bliv ved med det. Men tal også om hvorfor I er så gode sammen, hvad I godt kan lide ved hinanden og hvor mega sindssygt dejligt det er, at I begge to kan sige I elsker hinanden.

Se, det endte da også med at blive en smule langt. Jeg håber du kan bruge mit svar.  Held og lykke med kærligheden.

De bedste hilsner,

Lisa.

cyberhuslisabjs billede
Lisa fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål