Det klør

brevkassespørgsmål

Det klør

brevkassespørgsmål af
Marianne
12 år
Oprettet 1 år 7 måneder siden

Hej Lige siden jeg fik min første menstruation har det kløet meget der nede. Jeg ved ikke om det har noget at gøre med hinanden men jeg synes jeg er ved at blive lidt rød under hårene. Det skal lige siges at det har foregået i 2-3 uger nu, og jeg vil gerne have det væk.

Svar:

Kære Marianne!

Nu skriver du ikke præcis hvor det kløer, men der kan være flere forklaringer:
- Hvis det klør indenbords kan det skyldes ubalance i skeden (helt almindeligt efter menstruation). Man kan eventuelt på apoteket / Matas købe nogle mælkesyrebakterie-kapsler man kan lægge op i skeden - så bliver det naturlige miljø genoprettet.

- Hvis det kløer på kønslæberne kan det skyldes svamp. Man kan få Canesten-creme i håndkøb, og stærkere medicin via sin egen læge.

- Hvis det kløer på venusbjerget kan det skyldes tør hud eller hvis man barberer sig dernede. Prøv at give det en pause.

Håber nogen af ovenstående svar hjælper, ellers er det en fin ide at snakke med sin egen læge. Det er vigtigt at vaske sig mellem benene hver dag - men ikke med sæbe! Det kan også give kløe og ødelægge det naturlige miljø :) Brug intimsæbe (som er særlig mild) hvis du alligevel føler behov for at vaske dig med sæbe der.

Hilsen Katrine

katrinefs billede
Katrine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål