det gør ont?!?
brevkassespørgsmål af
sofia
15 år
heyy jeg er en pige på 15 år. jeg havde fornyligt sex med en ven (det var ikke min første gang), det var rigtig godt selvom jeg ikke kommede. det gjorde lidt ondt men det var ikke særlig slemt og jeg tænkte bare at det var fordi jeg ikke havde haft sex i et helt år. men jeg havde sex med en til en fest for lidt over en uge siden, og har gået og tænkt lidt over det, for jeg syntes det gjorde virklig ondt og det blev ved med at gøre ondt. tænker måske det kunne være fordi de begge to har en rimelig stor pik, eller at det var for hårdt eller noe i den stil. syntes stadig det er sjovt at have sex og jeg vil gerne blive ved med det, men det ville hel sikkert være 100 gange bedere hvis det ikke gjorde nær så ondt. håber i ka hjælpe.

Svar:
Hej med dig
Jeg kan virkelig godt forstå, du godt kunne bruge et godt råd omkring sex. Det er et tema, som nærmest alle har masser af spørgsmål omkring. Der kan være så mange ting, man undrer sig over. Hvilket du også gør i dit brev. Især den sidste gang, du havde sex, var ikke så rart for dig, som den kunne være, lyder det til. Og det er helt naturligt at overveje, hvad der kan gøres næste gang. Jeg vil gerne dele et par tanker og måske har du allerede selv fået flere..
Min første tanke er, at det er vigtigt at du er våd nok, og det kan være en grund til, at det gør ondt. Og det kan nemlig også være forskelligt fra gang til gang, hvor våd, man er, så det kan godt være det, der driller dig. Du kan prøve at bruge mere tid på forspil eller at onanere, hvis du oplever det igen. Du kan også købe en glidecreme, og bruge den næste gang eller hvis det skulle gøre ondt igen. Du kan læse meget mere om det på sexliniens hjemmeside: https://www.sexlinien.dk/emneside-kroppen/lubrikation
Det kan også være, at du spænder i musklerne i underlivet, hvilket er fuldstændig normalt og man let at komme til, hvis man måske er lidt nervøs eller spændt. Du kan prøve at lægge mærke til, om det kunne være det, der sker for dig. Jeg lægger mærke til at du skriver, at du havde sex til en fest. Det kan fungere rigtig godt, og samtidig så kan omgivelserne sagtens have en betydning også. Hvis man er et sted, hvor man er nervøs for om nogen kommer ind af døren, kan man måske have sværere ved at slappe helt af?
Overordnet vil jeg sige, at det er fuldstændig okay at sige stop, hvis det bliver for stor en smerte - det har du 100% ret til. Du skal ikke tænke, at du skal gennemføre et samleje, hvis det er ubehageligt. Så er det måske bedre at prøve igen senere eller en endnu gang.
Jeg håber, de næste par gange gør mindre ondt, men hvis ikke, så fortvivl ikke, for for nogle kan det godt tage tid at lære sin krop at kende og finde hoved og hale i det hele.
Hvis det bliver ved med at gøre ondt på samme måde, synes jeg også du skal overveje at snakke med din læge, for at udelukke at det er noget fysisk, der driller.
De bedste tanker
Mai