Det gør ondt

brevkassespørgsmål

Det gør ondt

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 5 år 6 måneder siden

Hej cyberhus. Jeg har prøvet et par gange på at springe min egen mødom med nogen forskellige ting, men på et tidspunkt begynder det at føles ubehageligt og det begynder at gøre ondt op over røven og det føles som om jeg ikke kan få tingen længere op. Jeg ved ikke om det er normalt eller om jeg stikker tingen ind forkert?

Svar:

Kære du,

Tak for dit brev!

Du skriver, at du et par gange har forsøgt at sprænge din mødom ved at bruge forskellige genstande. Du skriver, at det på et tidspunkt begynder at føles ubehageligt og gøre ondt, og at der er som om, at du ikke kan få genstanden længere op. Du spørger om det er normalt eller om det er fordi du gør noget forkert.

Først og fremmest vil jeg sige, at når man stikker ting op i sig, er det vigtigt, at det ikke er ubehageligt og ikke gør ondt. Hvis den genstand man bruger er ren eller hvis man har et kondom på genstanden, er der ikke noget forkert i, at stikke noget op i sig. Men hvis det gør ondt eller er ubehageligt, er det vigtigt at stoppe med det samme. For det er ikke meningen at det skal være ubehageligt. Kun at det skal være dejligt.

Du skriver, at det er som om, at du ikke kan få tingen længere op, og jeg tænker derfor, at du formentlig har ramt bunden af livmoderen. Og så KAN du ikke få noget længere op - det kan ikke lade sig gøre.

Du skriver, at du gerne vil sprænge din mødom. Mødommen er en tynd elastisk slimhindefold, som sidder som en krans ved indgangen til skeden. Det er altså ikke en fuldstændig hinde, men derimod en fold, som sidder rundt i kanten. Mødommen er forskellig fra person til person og kan dække mere eller mindre af skedeåbningen. Hos langt de færreste dækker den hele åbningen.

At mødommen kan sprænges er derfor også en myte. For der er ikke noget at sprænge. Men derfor er der stadig nogle piger, der oplever, at det gør ondt og bløder første gang de har sex. At det gør ondt skyldes som oftest, at de kommer til at spænde i nogle af musklerne omkring skeden, når drengen trænger ind. At det bløder er ofte fordi der kommer nogle små rifter i mødommen. Og mindst ligeså mange piger oplever, at der ikke sker noget, første gang de har sex. At det ikke gør ondt og de ikke bløder. Og begge dele er lige normalt.

Jeg håber derfor, at du vil gå væk fra at gøre ting, der er ubehagelige og gør ondt og i stedet fokusere på, at gøre noget, der føles dejligt for dig.

Med venlig hilsen,

Stine

StineHs billede
Stine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål