Kan jeg være gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej!
Jeg er en pige på 15 med en fast kæreste. Vi har jævnligt sex, men her for ca. 2 uger siden sov vi sammen og havde ikke nogle kondomer på os.
Vi var begge meget tændte, og tænkte os ikke rigtigt om. Vi kom på den idé at han kunne prøve kortvarigt at trænge ind i mig for at prøve det, og efterfølgende har jeg ikke tænkt mere over det før nu. Jeg ved ikke om det bare er mig der er paranoid, eller om jeg rent faktisk kan være gravid. Før i tiden gik der 3 uger imellem mine menstruationer, men der er pludseligt snart gået en måned siden sidst. Jeg har dog taget en fortrydelses pille for snart 6-7 uger siden, hvilket gjorde min cyklus meget uregelmæssigt. Nu er spørgsmålet bare: Kan jeg havde været blevet gravid af at han har været inde i mig, med stiv Penis?
Det var få gange at han trængte ind i mig, og han kom ikke. Men kan der være en chance for det?
Har bemærket her 2 uger efter, at jeg har fået ømme bryster og hovedpine .. Ved ikke om Det kan have noget at gøre med det.
Håber at i kan forstå brevet.
Hilsen en nervøs pige.

Svar:
Hej!
Det er rigtig godt, at du skriver ind for at få svar på det, der gør dig urolig.
Det er dejligt at høre, at I normalvis beskytter jer med kondomer - det er helt sikkert det rigtige at gøre, og det er meget vigtigt, at I gør det hver gang.
Selvom din kæreste trak sig ud, inden han kom, er der stadig en lille risiko for, at du kan være blevet gravid. Det er samtidig også meget muligt, at det "bare" er den fortrydelsespille, du har taget, som har gjort din cyklus uregelmæssig. Men jeg vil alligevel anbefale dig at købe en graviditetstest for at være sikker. Du kan købe den i alle supermarkeder. De står oftest helt oppe ved kassen, og koster omkring 50kr. Følg vejledningen i æsken.
Viser testen, at du er blevet gravid, er det meget vigtigt, at du taler med dine forældre om det. Er testen negativ, så er det meget vigtigt, at I husker altid at beskytte jer fremover. Man kan aldrig være sikker på ikke at blive gravid, selvom drengen trækker sig ud, før han kommer.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og ønsker dig held og lykke.
Mange hilsner fra Janni