Det at flirte, og hvorfor jeg har så svært ved det.
brevkassespørgsmål af
Marcus
17 år
Hej Cyberhus.
Dette er et langt spørgsmål, der kræver noget forhistorie, men jeg håber at i vil give jer tid til at læse det, for det er noget der fylder rigtig meget for mig.
Jeg er en dreng på 17 år, der til hverdag både har sociale netværk fra Gymnasiet, Efterskolen, Sportsgrenen og Folkeskolen. Jeg snakker med alle, og alle snakker også med mig. Til fester er jeg en af dem der er midtpunkt, og jeg føler generalt at jeg har rigtig stærke sociale kompetencer.
Sådan er det dog slet ikke, når jeg skal snakke med piger. Jeg var meget usikker i 6., 7. og 8. klasse, hvor man så småt begyndte at få kærester og kysse med folk. Jeg har altid følt at jeg "kom for sent ud" og nu har mine jævnaldrenen meget mere erfaring end jeg har.
Jeg har kysset med piger før, men kun til fester. Jeg tør simpelthen ikke lave et "move" uden at jeg er meget beruset, og det er slet ikke sådan jeg vil have det.
Jeg var til Nytårsfest igår, og endte med at snakke med en pige jeg har haft et godt øje til i et stykke tid. Vi sad alene inde i et soveværelse, og hun betroede sig til mig med nogle ting hun ikke fortalte enhver, lidt senere spurgte jeg om hun ville med tilbage til soveværelset, hvilket hun sagde ja til.
Jeg kunne mærke at der måske var en interesse fra hendes side også, men jeg bliver så nervøs over om jeg feljbedømmer situationen, at jeg ikke kan få mig selv til bare at gå ind og kysse hende.
Det ender med at jeg sidst på aften spørger hende, om jeg må kysse hende. Her siger hun at det har hun lyst til, men hun vil ikke ødelægge noget. Det er jeg jo selvfølgelig frustreret over, men senere for jeg af vide af en af mine gode venner, at jeg bare skulle have kysset hende alligevel.
Jeg bliver så forvirret omkring signaler piger udsender. Jeg plejer at være så god til at aflæse et menneske, men så snart jeg har følelser for pigen, går klapperne ned.
Jeg vil virkelig gerne komme ud af den følelse af at jeg ikke er god nok. Jeg tror det bunder i at jeg er bange for at jeg f.eks. kysser dårligt, når jeg nu ikke har så meget erfaring.
Hvordan får jeg selvtilliden til at flirte med piger? Og hvordan flirter man ordentligt med piger? Jeg kan slet ikke få mig selv til at være en "bad boy" der bare lægger armen om hende og stikker tungen ind i munden på hende, så jeg ender bare med at være den svans der "lytter til hendes problemer".
Jeg håber nogen her kan komme med et råd der kan hjælpe mig videre. Jeg vil gerne have det ligeså fedt på pigefronten som jeg har det med alt andet.

Svar:
Hej Marcus!
Jeg synes det er super sejt, at du skriver herind med dit spørgsmål. Jeg kan godt mærke, at det betyder meget for dig, så jeg håber, du kan bruge mit svar til noget.
Først vil jeg gerne sige, at jeg synes, du lyder som sådan en fin fyr. Jeg forstår godt, at du kan blive forvirret over de signaler, som piger sender, og at du ikke ved, hvordan du skal flirte med pigerne. Det er noget, som er svært for rigtig mange, og mange har samme følelse som du beskriver af, at ens jævnaldrende har mere erfaring end en selv. Mit første råd til dig er, at du skal lytte til din egen mavefornemmelse. Jeg synes, du har helt ret i, at det ikke nytter noget at være en "bad boy", når du ikke har lyst til at være det. Hvis du presser dig selv til at være det alligevel, kan det være at du ender med at overskride dine egne grænser og eventuelt også pigens. Efter min mening, gør det dig slet ikke til en "svans", at du lytter til pigernes problemer. Jeg synes tværtimod, at det viser, at du har nogle vigtige kvaliteter, der gør dig til en god ven eller eventuelt en god kæreste (hvis det er noget, du er interesseret i at være/blive).
Når det er sagt, har jeg også et par råd, der forhåbentligt kan gøre det med pigerne nemmere for dig i fremtiden. Du skriver, at du ikke tør lave et "move", hvis du ikke er beruset. Det får mig til at tænke på, om du snakker med de piger, som du er interesseret i, til hverdag? Hvis du fører samtaler med pigerne i hverdagen, opbygger du et kendskab til dem, og de opbygger et kendskab til dig. Når du så føler, at du har mod på det, kan du bygge videre på det kendskab ved at forsøge at flirte. Med andre ord kan du forsøge først at opsøge pigerne på en ikke-flirtende måde, og derefter begynde at flirte, hvis det føles rigtigt. På den måde kan du måske også få en lidt bedre fornemmelse af, hvad pigens signaler betyder, fordi du kender hende lidt bedre. Samtidig kan du måske finde en form for ro i, at pigen allerede har brug tid sammen med dig og har snakket med dig, og at hun derfor sikkert ikke synes, at du "ikke er god nok".
Du skriver også, at du kan blive nervøs for, at du fejlbedømmer situationen og at du har en følelse af, at du ikke er god nok. Når du mærker, at du kommer til at tænke sådan, kan det være, at det kan hjælpe dig at tage en dyb indånding og tænke "Hvad er det værste, der kan ske?". Ofte er svaret på det spørgsmål: "det værste der kan ske, er at hun siger nej". Selvom det selvfølgelig ikke ville være fedt, er det et resultat, som er til at overkomme - fordi hvis hun siger nej, er det kun et udtryk for, at lige præcis den pige ikke har lyst, lige præcis på det tidspunkt. Det betyder ikke, at du ikke er god nok. Men det betyder, at du har vished over situationen og at du senere ikke behøver fortryde, at du ikke forsøgte.
Hvis det måske er lidt svært, kan det være, at det er nemmere for dig at tænke på det modsatte spørgsmål: "Hvad er det bedste, der kan ske?". Det kan nogle gange give lidt ekstra selvtillid i situationer, hvor man er nervøs. Med det spørgsmål i tankerne får du måske et mere positivt syn på situationen og mere lyst til at gribe chancen, når den opstår.
Så for lige at opsummere det lange svar er mine 3 råd til dig: 1) lyt til din mavefornemmelse, 2) snak med pigerne i hverdagen, og 3) tag en dyb indånding og stil dig selv ét eller to spørgsmål: hvad er det værste der kan ske? Eller hvad er det bedste, der kan ske?
Her til sidst vil jeg lige sige at der ikke er én bestemt måde at flirte på, men at du skal finde den måde der passer til dig, og som føles naturlig. Det kan f.eks. være at du giver komplimenter, er opmærksom på hende, holde øjenkontakt eller lignende. Det er nemlig heller ikke alle piger der bare falder for en "bad-boy" der holder om og stikker tungen ind. Tværtimod! Her kan du læse lidt mere om flirt.
Jeg håber virkelig, at mine råd gav mening for dig. Jeg ønsker dig alt det bedste og held og lykke! Du lyder super sej, og jeg sender varme tanker din vej!
Knus fra Karoline