depression bedre sagt deep-ression

brevkassespørgsmål

depression bedre sagt deep-ression

brevkassespørgsmål af
DenHemligEinstein C-137
15 år
Oprettet 4 år 4 måneder siden

Er det normalt at være i virklig. Men virklig dybe depresioner. ikke bare selvmord. men bare at alle hader mig og kiger skævt på mig! det er nærmest en reaction jeg har. være gang nogen siger nået dårligt om mig. så er det lidt ligesom vis han rørt mig fysisk. ligesom brutale depresioner. og hvad skal jeg gør for at over bekæmpe dem. ved hvordan man ignorer dem og ikke viser dem til andre men ved ikke hvordan jeg kan afvis eller bare helt undgå dem.

Svar:

Kære du.

Depressioner er ligesom som meget andet ved os mennesker meget forskellige. Nogle oplever depressioner, som er meget dybe, og andre oplever perioder med depression, som er mindre dybe. På den måde tænker jeg, at man ikke kan sige, at en depression er normal eller ikke normal. Den er, som man oplever den. Du foræller også, at du oplever, at alle hader dig og kigger skævt til dig, og det er en ting, som, jeg kan sige med sikkerhed, er meget normalt ved depression, og det er noget, som sker helt ubevidst. En depression går nemlig ind og påvirker tankerne, sådan at man altid vil opleve en situation mere negativt, end hvis man ikke er deprimeret. Ofte gør en depression faktisk også, at man kan have decideret svært ved at huske positive ting. Derfor er der også nogen, som fortæller, at en depression kan føles som om, at man pludselig ser verden i et mere gråt og trist lys, og man ved ikke, hvordan man skal holde op med det. Så selv på dage, hvor man har gode oplevelser, eller oplever noget dejligt, så vil depressionen gøre, at når man skal tænke tilbage på dagen, så husker man kun det, som var træls eller trist eller ubehageligt. Tit føler man sig også værdiløs, man har skyldfølelse, man tænker grimt om sig selv, og tænker at andre gør det samme. Derfor kan det også være svært at få sig selv til at søge hjælp, hvis man har en depression. Man føler måske, at man ikke fortjener hjælp, og derfor prøver man måske mere at ignorere de triste tanke og skjule dem for andre, lidt ligesom du fortæller, i stedet for at række hånden ud til nogen, der kan hjælpe.

Men der er hjælp at hente også til dybe depressioner som den, du beskriver. Man kan få det bedre, men det kræver stort set altid hjælp fra andre. Det er så sjældent noget, som man kan overvinde helt alene, fordi man har brug for hjælp til at se de gode ting i livet, indtil man har fået kontrol over de negative tanker. Derfor er mit allerbedste råd til dig at snakke med nogen, som du føler dig tryg ved, så du kan få noget hjælp f.eks. hos en psykolog. Hos en psykolog kan du få nogle redskaber, som hjælper dig til at se de gode ting ved livet og dig selv igen, og det er ofte nogle redskaber, som du kan bruge igen og igen, hvis du kan mærke, at der er nogle triste tanker, som begynder at fylde mere, end hvad godt er. For vi har alle triste tanker engang imellem, og det er helt normalt. Det handler mere om, at de ikke skal fylde så meget, at man ikke oplever glæde og lykke længere.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du har mod på at bede om hjælp, så du kan få det bedre. Hvis tankerne fortæller dig, at du ikke fortjener hjælp, så håber jeg, at du hører mig, når jeg fortæller dig: At det gør du. Det gør vi alle, når livet er svært. Du har så meget at give af, og livet har så meget mere at byde på end det, som din depression tillader dig at opleve. Du kan bekæmpe det, og jeg tror på dig.

Jeg sender tusind gode tanker din vej, og jeg ønsker dig alt det bedste i verden.

Mange varme tanker

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål