Den indre smerte
brevkassespørgsmål af
Cc
14 år
Hej cyberhus
Jeg er begyndt i 8. Her efter sommer ferien. Vi er lige begyndt på at få karakterer. Her efter ferien er jeg begyndt at få det som om at når jeg laver en fejl, er bagud, misforstår noget eller er nervøs. Så er det som om at jeg får en knytnæve lige i mave eller også begynder min mave at snører sig sammen. Det er helt vildt ubehageligt. Jeg føler at det er til at brække sig over. Jeg føler lidt at der er kommet for meget pres på og jeg kan ikke helt følge med. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre jeg vil bare have den følelse at ubehag til at forsvinde. Jeg håber virkelig at i kan give mig et eller flere råd til hvad jeg skal gør. På for hånd Tak hilsen Cc

Svar:
Kære CC!
Tak for dit spørgsmål, det er så genkendeligt for mange unge. Sejt du skriver herind. At få karakterer er for nogle unge en ubehagelig måde at blive bedømt på. Det er udelukket din faglige præstation, der er fokus på. Det kan for nogen minde om konkurrencer, hvor der er en taber eller en vinder.
Karakterer et en måde at bedømme på, som skolen har valgt. Du skal lære at leve med den måde at blive bedømt på. Og ja hvordan gør man så det. Tænk ! Jeg har ret til at sidde her og have det  godt med mine klassekammerater. Jeg har ret til at tænke, at alt det jeg byder ind med er relevant for undervisningen. Jeg har ret til at tro på at mine evner er værdifulde for verden. Det er nogle tanker, du kan gøre dig, når du sidder i klasserummet.
Det er jo ret nyt I har fået karakterer, så jeg vil foreslå dig, at få det fortalt til en lærer eller anden ansat, som du har har tillid til. Det er vigtigt, at de ved, hvordan du har ændret din opfattelse af det at gå i skole efter I har fået karakterer. Du skal ikke have ondt i maven, når du går i skole eller tænker på skolearbejde. Det handler om at trives både fagligt og psykisk. Der er nogen voksne fra din skole, der skal kende til hvordan du har det.
Det er så godt, du mærker, hvad der sker i din krop, for jo længere tid du har det ubehageligt jo sværere er det at gå i skole. Du er godt på vej, fordi du fortæller om det. Jeg ønsker dig det bedste med at få det fortalt, så din skoledag kan blive god igen.
Hilsen Anne-Sophie