er der noget galt med mig?

brevkassespørgsmål

er der noget galt med mig?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 4 år 5 måneder siden

hej cyberhus. er en pige på snart 13. jeg er 176 cm høj. spiser sundt, dyrker motion og får de vitaminer jeg skal have. MEN jeg er altid bage for at træde op på badevægten derhjemme. jeg er begyndt at tage meget på. og nej jeg er ikke gravid. græder tit over det om aften når jeg skal i seng. nogle gange spiser jeg slet ikke en hel dag, for at se om det hjælper, det gør det ikke. det skal lige siges at jeg også har "store" muskler både på arme og ben. hvad f skal jeg gøre?!! på forhånd tak.

Svar:

Kære dig,

Hvor er det godt, du skriver. Jeg tror bestemt ikke, du er alene med de tanker og følelser, som fylder i dig lige for tiden. Desværre er der rigtig mange, der kender til at have negative tanker om ens udseende samt at have et ønske om at ændre deres krop - oftest selvom der slet ingen grund er til at ændre den. Vi er så enormt påvirkede af de mennesker, vi ser i medierne og på sociale meder, som tilsyneladende ser helt perfekte ud. Vi måler os konstant mod dem, sammenligner hver en centimeter af vores krop med dem, kæmper for at se ud som dem. Det kan blive en besættelse, som kan fylde konstant og gøre én dybt ulykkelig. Man kan komme til at føle sig helt forkert, fordi man ikke ser ud på en bestemt måde. Et kæmpe problem her er, at de personer vi ser på sociale medier, fremhæver deres allerbedste sider, og vi får aldrig deres naturlighed at se. Derfor er de slet ikke realistiske idealer, for det er slet ikke realistisk at se sådan ud hele tiden. Det er en kamp at indse, og det kan være en livslang kamp at lære at elske sin krop som den er - og for det den kan, fremfor hvordan den ser ud. Du skriver, at du dyrker motion, så jeg tænker, at din krop sikkert kan en hel masse seje ting, hvilket du burde elske din krop for. Muskler er seje og flotte, også på kvinder ;) Samtidig er du også i voksealderen, så det er faktisk nærmest umuligt at undgå at tage på - alt andet ville være forkert og usundt. Det er vigtigt at spise, så man holder sin krop sund udenpå såvel som indeni. Jeg vil aldrig anbefale dig slet ikke at spise, heller ikke hvis du gerne vil tabe dig. Det stresser kroppen og gør vægten endnu mere ustabil. Samtidig påvirker det også, hvordan man har det følelsesmæssigt, når man ikke spiser. Man er meget mere ked af det og har det generelt dårligt, det kan måske forklare hvorfor du er ked af det.

Jeg tror, at det kunne være rigtig godt for dig at kigge efter nogle nye idealer og idealkroppe. Øv dig på at være stolt af det, du kan med din krop. Det er sjovt at være stærk og i god form, det giver virkelig selvtillid, og selvtillid gør at man elsker sit udseende. Når man elsker sin krop, elsker andre den også meget mere. Så måske er det ikke din krop, der skal ændre sig, men din tankegang? Her er en liste over super seje kvinder, der viser deres smukke naturlige kroppe, som du måske vil synes var nice?

Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at det sætter nogle vigtige tanker igang hos dig.

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål