Mange problemer...

brevkassespørgsmål

Mange problemer...

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 4 år 6 måneder siden

Hej... jeg har mange problemer..

1. Jeg er 14 år og har først lige fået mit første bitte bitte hår mens resten af min klasse har mørke stemmer og kæmpe dillere. (går i 8)

2. Da jeg var mindre blev jeg sparket i skridtet.. RIGTIG hårdt. Det resulterede i at min højre bolle blev sådan skubbet op bag noget. Og kan ikke få den tilbage. Ved at den ikke er knust og den stadig hænger fast. Det er bare lidt træls for når den så begynder at vokse kommer jeg til at have MEGA ondt. Min tvillinge bror er den eneste der ved det og overvejer at gå til lægen med det. det er bare at jeg har holdt det hemmeligt i snart 6 år og skammer mig sind syg meget over det. Gider nemelig ikke være drengen med en bolle. Jeg har prøvet at google mig frem men finder intet. Og ville virkelig bare gerne være normal igen...

3. når jeg gokker kan jeg ikke få det ud ( ved ikke om det er på grund at det andet problem) men får følelsen men der kommer aldrig noget. ved ikke om det fordi at jeg ikke er kommet i puberteten endu.

4. Jeg føler at jeg bliver mobbet.. jeg har altid været lav ikke dværg men bare lav. Og da jeg flyttede til en ny skole i 7 var alle jo bare 3 hoveder højere end mig. Så der blev tit joket med det. Jeg grinte bare af det men inderst inde er jeg pisse ked af det.

og med alle de problemer og tanker kan jeg godt føle mig deprimerede. nogle gange begynder jeg bare at græde fordi jeg får stress af at skulle tænker på at “nå til idræt skal jeg enten være syg, glemt idrætstøj, eller bare prøve at gemme min pik så meget som mugligt” og ville gerne være fri for det. Så ville hører om i kunne hjælpe mig med det her. Kan snart ikke tage det mere...

Svar:

Hej makker

Det er ikke småting du går og bærer rundt på. Jeg forstår udemærket, at det kan køre dig ned i et hul. Det er godt du vælger at spørge om hjælp!

Alle rammer puberteten på forskellige tidspunkter og forskellige måder. Det er ganske normalt ikke at kunne producere noget før man rammer 15-årsalderen. Med det sagt er det ikke usandsynligt punkt 2 og 3 kan være relaterede.

Jeg synes du skal tage til lægen for at få nogle svar i forhold til den forsvundne testikel. Hvis du spørger dig selv, og er åben for svaret, "Bør jeg tage til lægen?" så tror jeg også det er ét hurtigt ja du får. Det kræver sandsynligvis en vis mængde mod. På den anden side slipper du for uvisheden og finder noget tiltrængt sindsro.

Det kan godt være det føles skamfuldt, men jeg vil forsikre dig om, det er ikke noget du bør skamme dig over. Husk på at det IKKE var dig selv, som sparkede dig i løgene.

I forhold til mobbere så leder de altid efter en reaktion. Hvis du kan forblive rolig og øve det at trække på skulderen, som i "Det er hverken sjovt eller ubehageligt", så er der større sandsynlighed for at de stopper. Selvom det kan gøre rigtig ondt og kan være en kæmpe udfordring, så er det ikke umuligt. Hvis du gerne vil have noget afløb for smerten, det kan det også hjælpe at snakke med nogen. Evt. del det med nogen du stoler på eller tage et smut ind i vores chat i løbet af åbningstiden mandag og onsdag 14-17 eller tirsdag og torsdag 18 - 21.

Det kommer til at gå op og ned for altid. Hvis du lærer, vigtigheden i at møde og ordne problemerne som de opstår, så er du bedre sat end alle de andre med kæmpe dillere og dybe stemmer. ;)

Håber og tror på din læge kan finde en løsning, så længe du stoler på det nok skal gå!

Mvh Niko fra Cyberhuset

Nikolajs billede
Niko fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål