Dele talebeskeder
brevkassespørgsmål af
Freya
18 år
Hej Jeg har en stor uenighed med en fra min klasse på 18 år ang. covid-19. Vi har primært diskuteret via talebeskeder på Messenger. Jeg har muligvis sendt en af beskederne videre til en af mine klassekammerater. Men jeg har også afspillet nogen af hendes beskeder for nogen i klassen. Yderligere har hendes mor også sendt en talebesked, som jeg også har afspillet for nogen fra klassen. Nu truer hendes mor med at melde mig til politiet, så derfor vil jeg gerne vide om det er ulovligt det jeg har gjort? Hilsen Freya

Svar:
Hej Freya.
Det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller. Loven er ikke helt opdateret ift. muligheden for at sende talebeskeder til hinanden, men uanset om det er en talebesked, tekstbesked eller billede, så er der nogle regler for, hvad man må dele med andre uden at have spurgt de involverede om lov først. Og det hele afhænger af indholdet. I følge straffelovens §264 d må man nemlig ikke videredele private informationer om andre, som krænker deres privatliv uden den, det vedrører, har givet lov til, at det bliver delt. Det står beskrevet sådan i loven:
§ 264 d. Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden. Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet vedrører en afdød person.
Om indholdet af jeres talebeskeder har karakter af private forhold og dermed kan være krænkende, hvis det bliver delt med andre, kan være svært at sige, og er nok en holdningssag. Det er helt okay at have forskellige holdninger, som det lyder til at jeres samtaler har handlet om, og det er ikke nødvendigvis krænkende at dele med andre, at en anden person har en anden holdning, men igen afhænger det af jeres samtalers karakter og indhold.
Udover det lovmæssige, så er der også et moralsk perspektiv i at videredele samtaler, man har haft med en person uden at vedkommende har givet lov til det. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at når man diskuterer noget meget værdiladet og holdningsbaseret, eller man bare er vildt uenige, så kan det være rart at høre andres opfattelse og perspektiv på det. Men det kan også være rigtig ubehageligt for den anden part pludselig at have fået andre personer inddraget i en privat samtale uden man har vidst det eller sagt god for det. Nu kender jeg selvfølgelig ikke hele historien bag og grunden til, at du valgte at dele beskederne med andre. Men jeg kunne forestille mig, at hende du har haft en samtale med og hendes mor er enormt vrede og føler sig uretfærdigt behandlet, fordi pigen måske føler sig udstillet med hendes holdning. Så måske det bedste lige nu vil være blot at undskylde. Jeg kan godt forstå, at det er rigtig ubehageligt at blive truet med at blive anmeldt til politiet, men uanset om det viser sig at være strafbart eller ej, så vil mit bedste råd til dig være at svare tilbage på truslen om en anmeldelse med dialog. Det kan godt være, at de er for vrede til at tage i mod det og vælger at lave en anmeldelse, men måske de bare har brug for at høre at det ikke var okay det, du gjorde og at du fortryder det. Hvis det altså er tilfældet.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og mine tanker om din situation.
Mange hilsner
Pernille