Dør på bosted, ansattes rettigheder...?
brevkassespørgsmål af
Thomas
23 år
På et kommunalt bosted, hvor der er 2 indgange; en, ved døgnvagtkontoret, der er åbent halvdelen af døgnet, og låst kun udefra i resterende halvdel, samt en kælderdør der er åbent halvdelen af døgnet, og blokeret kun udefra resterende timer, bor jeg. Nogle af os glemmer nogle gange, at det blot er en "halv nødudgang", der gør kælderdøren er åben indefra om natten, til trods for skiltet på døren "må ikke anvendes efter 18" Er der måske en lov/vedtægt i arbejdsmiljøloven, eller lignende, man kunne strække til at foreslå personalet at henvise til, som bilag for at det også er et spørgsmål om tryghed på en sådan arbejdsplads? Vh Thomas

Svar:
Hej Thomas
Jeg kan desværre ikke vejlede dig i deciderede love eller vedtægter i forhold til det problem, som du står overfor, selvom jeg godt kan forstå, at den her situation med nødudgange kan lede til utryghed. Sådan som jeg læser dit spørgsmål, så lyder det for mig til, at du selv er ansat på stedet, og i det tilfælde så tænker jeg, at det bedste at gøre, det er at tage en snak med jeres arbejdsmiljø- eller tillidsrepræsentant og se om I ikke kan finde en løsning. Hvis ikke dette kan lade sig gøre, så ville jeg tage kontakt til jeres fagforening og høre, hvilke muligheder og regler, der er.
Jeg håber, at det giver mening, og at mit svar kan hjælpe dig lidt videre, også selvom det måske ikke helt blev et svar på dit spørgsmål. Held og lykke med det hele, jeg ønsker jer alt det bedste og håber I finder en god løsning!
Mange hilsner
Amanda