Hvad gør jeg 😭😭
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Føler mig meget trist efter at jeg flyttede fra min hjemby fordi at jeg savner det hele og er started på en ny udannelse nu får jeg medicin for mine triste tanker da jeg har haft et par forsøg på selvmord på mit botilbud i min nye by men er stadig trist tit og de dage hvor jeg er trist lukker jeg mig meget inde og høre trist musik hvad skal jeg gør hved ikke hvad jeg skal gøre for at stoppe det triste har prøvet alt og intent hjælper besøger min hjemby en gang i mellem så har stadig kontankt til mine gamle venne osv

Svar:
Hej du,
Det lyder som om det er rigtigt hårdt lige nu, så jeg er glad for at du skriver.
Først vil jeg sige at du absolut ikke er den eneste som synes det er rigtigt svært at starte forfra i en ny by. Selvom det er spændende at starte ny uddannelse, kan det altså også være virkeligt ensomt og overvældende, så jeg kan godt forstå at det er svært. Du skriver at du ikke ved hvad du skal gøre, så jeg håber at det er ok at jeg kommer med nogle bud.
Alle mine forslag handler om at række ud til nogen for at få hjælp. For alle mennesker, har brug for støtte og hjælp indimellem, og når man er flyttet til en ny by, kan man godt komme til at være alt for meget alene med tingene.
Så mit første og vigtigste forslag er at du taler med nogen om hvordan du har det, det kunne f.eks. være dine forældre eller nogen andre du stoler på. Hvis der er voksne på dit botilbud, har du måske allerede talt med dem, men det er vigtigt at de forstår at du stadig har det rigtigt svært, så du kan få noget hjælp. Hvis det er svært at tale med dine forældre, kunne det måske også være en ide at åbne op overfor dine gamle venner og tale med dem om hvordan du har det? Nogle gange hjælper dét at dele og sige det højt allerede en smule, fordi man ikke føler sig så alene med det. Jeg tror også det vil være en god ide at tale med en mere professionel voksen, som f.eks. din læge eller din studievejleder, fordi de ved hvor du bedst kan få hjælp. Det kan godt føles lidt grænseoverskridende at åbne op over for dem, men jeg lover dig at de har mødt rigtig mange unge som har det svært, så de er vandt til at tale om det.
Du skriver også at du savner din hjemby, og det er dejligt at du har gode venner der. Det får mig til at tænke på om problemet måske også handler lidt om at du endnu ikke har fået gode venner i din nye by? Jeg kan sagtens forstå at du lukker dig inde og ikke har lyst til at se nogen når du er trist, men på samme tid er det selvfølgelig også med til at gøre problemet værre. For jo mere du lukker dig inde, jo færre chancer har du for at lære din nye by at kende og få nye venner, og så bliver du måske mere trist og lukker dig mere inde og så videre og så videre. Derfor tror jeg at det er vigtigt at du prøver at overvinde dig selv og gøre nogle ting for at få et netværk i din nye by. Det er jo ikke så let, når man i forvejen er trist, så derfor kan det være godt med noget hjælp og få det sat lidt i system.
Det kunne f.eks. være hos Ventilen, som er sted  hvor unge kan møde nogen at tale med og få hjælp til at møde andre unge som også mangler venner. De har tilbud rundt omkring i landet, du kan se hvor her: https://ventilen.dk/for-unge/find-din-ventil/ Hvis Ventilen ikke findes i nærheden af dig, kan man mange steder også få hjælp og rådgivning hos det der hedder Headspace: https://headspace.dk/
Til sidst vil jeg gerne sige, at jeg godt kan forstå hvis det ser håbløst ud nu, men der er lys forude. Du er i en svær periode af dit liv, men hvis du rækker ud og får hjælp, skal du nok komme igennem det og få det godt igen. Du har allerede taget et rigtigt godt skridt ved at skrive til os og hvis du tager næste skridt, er du allerede tættere på at få det bedre!
Mange hilsner,
Marie