Dårlig til at stave men vil gerne være forfatter
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej. Jeg er en pige på 12 år og går i 6. Klasse. 1. Vil jeg lige sige at jeg har st denne besked under "fremtidsdrømme" men jeg vidste ikke helt hvilken kategori jeg skulle vælge også valgte jeg bare den her. Og nu til det denne her besked endeligt handler om. Så det ligger sådan, at jeg har fået at vide mange gange i ser fra min klasselærer, at jeg er virkelig god til at skrive historier. Og jeg ELSKER at skrive historier😍 Og jeg håber en lille smule på at jeg måske en dag ville kunne få udgivet nogle af det historier jeg er i gang med at skrive. Men jeg føler ikke at jeg er spor god til at stave. Dette skyldes nok at jeg godt ved jeg ikke har været den bedste, og har haft svært ved at lære det. Og mit seneste resultat på en diktat vi skulle lave I skolen var kun på 61% Hvilket nok også påvirker mit selvværd lidt.. Og det gør det heller ikke meget bedre, at en af mine bedste venner fik 87% eller 94% eller hvad det nu var på diktaten. Hun sagde faktisk også til mig og en af mine andre venner; "jeg er ked af at sige det men I er altså virkelige dårlige til at stave." Jeg tror ikke hun ved det men det gjorde mig ret ked af det. Jeg ved godt jeg ikke er den bedste, men det gør det ikke bedre at folk siger jeg er dårlig. Så ja... jeg siger ikke at jeg ved jeg vil være forfatter, for det aner jeg ikke. Jeg elsker bare at skrive historier og håber lidt på at de måske en dag ville blive til rigtige bøger... men jeg er bange for at det ikke kan lykkes når jeg føler at jeg er så dårlig til at stave :c

Svar:
Kære du
Hvor er det fantastisk at høre, at du elsker at skrive historier! Og det er helt normalt at have nogle udfordringer med staveord, det betyder ikke nødvendigvis, at du ikke kan blive en dygtig forfatter. Det vigtigste er at fortsætte med at skrive og øve sig på de ord man særlig har svært ved- øvelse gør mester. Du kan også overveje at bruge en ordbog eller stavekontrol, når du redigerer dine historier, så får du også en bedre ide over hvordan ordet egentlig skal staves.
Det er også vigtigt at huske på, at det ikke er alle, der er lige gode til alle ting. Din veninde er måske god til at stave, men det betyder fx ikke, at hun nødvendigvis er bedre til at skrive historier end dig. Det er vigtigt at fokusere på dine egne styrker og fortsætte med at udvikle dine skrive evner.
Du skriver også du blev ked af din klasselærer sagde du ikke var god til at stave, du kan evt overveje at skrive til hende eller sige direkte til hende det faktisk gjorde dig ked af det, men jeg er sikker på det ikke var hendes intention at gøre dig ked af det, men nogen gange kan man komme til at formulere sig en smule for hårdt selvom det slet ikke var ment sådan.
Husk, at selv de bedste forfattere har brug for at redigere og rette deres arbejde, sommetider af andre mennesker, så det er ikke noget at være flov over. Fortsæt med at skrive og øve dig, og hvem ved, måske bliver du en dag en berømt forfatter! Bare du tror på dig selv og dine evner- tror på du er og kan blive en dygtig skriver, og som sagt hvis du forsætter med at øve dig og udvikle dine skrivefærdigheder kan du helt sikkert nå rigtig langt! Jeg ønsker dig al held og lykke med dine fremtidige skriveprojekter og håber mit svar kan give dig lidt styrke med på vejen!
Venlig hilsen Kylie