Hjælp
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Er lige nu i gang med mit første sabbatår, og tror aldrig jeg har haft det værre. Jeg har ret slem angst, og kan derfor ikke få et normalt ungdomsarbejde, da de fleste ungdomsjobs jo primært er i servicebranchen og at skulle stå og håndtere tusind forskellige kunder hver dag trigger bare min angst helt vildt. Jeg går derfor bare hjemme hver eneste dag, alle mine venner og veninder har jo jobs, så det er ikke så tit de har tid til at mødes. Jeg føler at mit liv er helt ligegyldigt fordi det nærmest bare står stille lige nu og der aldrig nogensinde sker noget nyt. Synes det er svært at tage ud selv og lave noget når man bare er helt alene om det. Det er også svært at forestille sig at fremtiden overhovedet byder på noget bedre og føler jeg måske er ved at få en lille depression, da jeg generelt aldrig rigtig har motivation til at lave noget længere. Så ville bare høre om i evt. har nogle ideer til hvordan man lige skal håndtere det og holde gejsten oppe?

Svar:
Kære du,
Tak for dit brev. Jeg sætter pris på, at du har taget din tid til at skrive det og giver udtryk for de svære ting herinde. Du er så modig!
Du er langt fra den eneste, der har stået i et sabbatår og ikke andet hvad de skulle gøre med deres tid fordi forskellige problemer forhindrede dem i at få et job, der imødekomme de behov, de har. Det er der rigtig mange unge, der oplever. Derfor vil jeg også starte med at fortælle dig, at de følelser, du oplever i forbindelse med dette, bestemt ikke er forkerte!
Mit råd til at holde gejsten oppe er, at behandle din dag som om, du er på arbejde. Del dagen op i "arbejde" og fritid. Forsøg så vidt muligt at forlade huset, så du tager ud "på arbejde". Dit arbejde kan være hvad som helst. Det kan være at sætte dig til at læse på biblioteket, lære et nyt sprog, øve dig på en ny hobby eller lære nye færdigheder. Det kan også være at gå en lang tur, hvor du fokuserer på at bare være i nuet. Det hele handler om, at du dedikerer din tid til noget, som er "arbejde", og noget som er "fri". På den måde bliver dagen fyldt med noget, der giver mening, og hver dag bliver ikke den samme. Jeg tænker, at du har svært ved at motivere dig selv til noget, fordi du ikke bruger din energi på noget, der føles meningsfuldt for dig. For de fleste er det et arbejde eller skole, der tager energien, og derfor føles fritiden også som mere værdifuld. For at holde gejsten oppe, er du nødt til at fylde din hverdag med noget, du synes er værdifuldt. Din fritid kan sagtens være alt det, du elsker at bruge din tid på. Dit "arbejde" kan være noget, der måske ikke er nær så sjovt, men som du bruger energi på og som giver dig en følelse af, at have brugt værdifuld tid på.
Mit råd til at starte lidt blidt på noget, der kan hjælpe dig med at komme ud og være på "arbejde", er at se om du kan tage noget frivilligt arbejde. Der findes mange forskellige former for frivilligt arbejde, og mange af dem har stadig med andre mennesker at gøre, men der findes mange steder, der også er online, så du har en form for barriere mellem dig og dem, du taler med. Undersøg hvad du kunne tænke dig at lave, for hvem, og hvordan. Der er helt sikkert et frivilligt sted, der kan bruge dig.
Mit råd til dig er at undersøge mulighederne for job, som du kan udføre uden at din angst bliver værre. Det kan være, at du er nødt til at sænke forventningerne til hvilke slags jobs, du kan se dig selv varetage. Men din hverdag bliver fyldt med meget mere, når du først har et - også selvom det ikke er drømmejobbet. Jobs, der faldt mig ind, var lagerarbejde, rengøringsjobs, postbud eller kontor-jobs som f.eks. telefonsælger. Jeg kan sagtens forstå, hvis du sidder og tænker "Ej, det er bare ikke arbejde, jeg gider tage!" - og det er helt forståeligt. Det er kun foreslag. Men der er lidt eller ingen kontakt med kunder, så det er muligheder og inspiration.
Jeg håber, at det gav dig lidt inspiration og lidt gejst tilbage at læse mit svar. Du kan altid skrive igen, skulle du have brug for at sige mere - og du må endelig gerne bruge gruppechatten, hvis du har brug for at tale med andre på din alder om de ting, du går og kæmper med. Du er modig, og du er god nok, kære du. Fremtiden byder på masser af ting - du skal bare lige finde din plads her i livet. Den finder du med tiden. Det gør alle. Og det er helt okay, at det tager tid. Det gør det for alle. Det er de færreste, der ved, hvor deres plads er i livet, når de er på din alder. Tro på, at du finder vejen, kære du. Du er så modig!
Bedste hilsner,
Frida fra Cyberhus.