Bør jeg gå til psykolog

brevkassespørgsmål

Bør jeg gå til psykolog

brevkassespørgsmål af
K
13 år
Oprettet 4 år 7 måneder siden

Hej cyberhus

Jeg har det rigtigt svært på det seneste jeg ved ikke helt hvorfor jeg ville gerne snakke med mine forældre om det men jeg er bange for at de syntes jeg er underlig eller sådan noget jeg er altid bange for at blive gjordt til grin selv af mine forældre og jeg er rigtigt bange for at sige min mening om ting for jeg er bange for hvad folk syntes om den. Jeg flyttede til en ny by for et år siden og jeg har ikke rigtigt nogle venner i den her by for jeg er rigtigt bange for at lære folk at kende og for hvad de syntes om mig. Jeg tror også jeg har en slags deppression for jeg googlede “symptomerne” online og jeg passer bare på dem alle sammen

bør jeg gå til en psykolog eller noget i den stil?

kh K

Svar:

Kære K!

Du rækker ud, og det kan være første skridt, til at få det bedre. At flytte til en ny by, er for de fleste som at rykke sig selv op med roden. Eller sagt på en anden måde; din tryghedsbase er i alarmberedskab. Alt er nyt. Det tager tid at finde sig til rette i en ny by. Når det er sagt, har du været i den nye by et år. Derfor er det godt, du taler om, hvordan du har det.

Det lyder virkelig svært, at du er bange for, at dine forældre skal gøre dig til grin. Det er vigtigt, at du taler med nogen, som du har tillid til og er tryg ved. Er der en moster eller onkel, eller en anden i din familie, som du vil kunne snakke med, og som måske kan hjælpe dig med at tale med dine forældre?

Du skriver, at du er bange for at lære folk at kende, fordi du er bange for, hvad de vil tænke om dig. Er det noget nyt, der er kommet til efter at du er flyttet? Vi vil alle gerne passe ind, og det er helt normalt, men nogle gange kommer vi til at tænke alt for meget over det. En idé er at gøre det du er god til, eller noget du brænder for, som for eksempel en sportsgren, være kreativitet m.m.  Det kan nogle gange hjælpe med, at få tankerne hen på noget andet som er rart. Jeg ved at ungdomsskolerne og det lokale foreningsliv ofte har mange fritidsaktiviteter.

Du fortæller, at du mener at du har en depression, og det synes jeg, at du skal have undersøgt ved din egen læge. En mulighed er også at finde en skolepsykolog på din folkeskole. Det er din læge, der kan vurdere om du har en depression. I perioder kan man opleve at føle sig mere trist og enrgiforladt end normalt, og det kan for eksempel være når man som dig flytter sin tryghedsbase.

For at opsummere, er det godt at du handler på, hvordan du har det. Sørg for at finde voksne eller du har tillid til og som vil give sig tid til dig. Det er altid godt at gå til læge og få undersøgt om du har en depression. Hvis du er utryg ved din læge, er det vigtigt du finder en, du er tryg ved. Det kan du få hjælp til sammen med de voksne, du har skabt fortrolighed med. Du er på vej, for du handler på det der nager.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Hilsen Anne-Sophie

Anne-Sophies billede
Anne-Sophie har svaret på dette spørgsmål