NPC

brevkassespørgsmål

NPC

brevkassespørgsmål af
R
15 år
Oprettet 3 måneder 1 uge siden

Jeg bliver hele tiden mobbet på grun af alt muligt fx min tøj stil fordi jeg har skinny jeans eller mit hår som er meget legomands agtigt De andre i klasen kalder mig også NPC fordi jeg ikke snakker så meget og er mest stille hjelp

Svar:

Hej med dig,

Tusind tak for dit spørgsmål her ind til brevkassen! Jeg kan forstå på dig, at du desværre er i den situation, at du bliver mobbet. Først og fremmest har jeg lyst til at sige til dig, at det virkelig ikke lyder som en særlig rar situation at være i. Derudover vil jeg selvfølgelig gerne understrege overfor dig, at dine klassekammeraters opførsel bestemt intet har med dig at gøre.

Du er jo på ingen måde forkert, tværtimod er det dine klassekammerater som er helt vildt urimelige, når de sådan kalder dig NPC eller kommenterer træls på dit tøj. Mange som bliver mobbet kan føle ekstremt meget skam og skyld, og nogen føler måske endda, at det er deres egen skyld, hvilket det bestemt ikke er. Men det at føle det er skamfuldt kan også være skyld i, at det er rigtig svært for mange at bede om hjælp- mobning kan og skal nemlig stoppes.

Du fortæller i dit brev at mobningen desværre sker i din klasse. Jeg synes derfor, at det kunne være en god ide, hvis du fortalte din lærer om problematikken. Måske har du en lærer, som du er glad for og som du føler dig tryg ved?

Tal med dine lærer om, hvad du oplever. De fleste skoler har anti-mobbepolitikker, og der er generelt et stort fokus på at stoppe mobning...og ja, skolen har faktisk pligt til at hjælpe dig med at sætte en stopper for mobningen. Du har ret til at blive behandlet ordentligt i skolen!

Første skridt er, at dine lærere ved, hvad du bliver udsat for. Først da kan de gøre noget ved det. Så find en lærer, du er glad for … eller måske skolesundhedsplejersken eller en studievejleder. Har du ikke mod på snakke direkte om dine problemer, så start med at skrive en besked. Skriv, at du har noget, som du gerne vil snakke om.

Hvis du ikke allerede har snakket med fortalt dine forældre om hvad der sker, så tænker jeg også det kunne være en god ide. Så kunne I måske tale med dine lærere sammen. På den måde kunne dine forældre hjælpe dig med at få hjælp i skolen, så I sammen kan finde den bedste måde at ændre din situation. Samtidig bliver de opmærksomme på at du faktisk har det svært for tiden, så de kan være der for dig

Mange hilsner Sara

cyberhussaras billede
Sara fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål