Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bøjle på i snart 5 år
brevkassespørgsmål af
Frederik
20 år
Lad os komme i gang... Jeg er en dreng på 20 år, og har nu snart haft min bøjle på i 5 år, hvilket virker en smule i overkanten, eftersom at jeg fik af vide da den skulle på, at der ville gå mindst 2 år måske lidt mere, så jeg tænkte 3 år max, og det ville passe fint da jeg så ville få den af inden jeg gik ud af gymnasium, men det var så ikke rigtig. Selvom jeg vidste at jeg skulle have bøjlen på i en længere periode, eftersom jeg godt vidste at jeg skulle have 3 implantat tænder. Allerede efter ét år får jeg revet 2 baby fortænder i undermunden ud, da det er 2 af dem der skal erstattes, og tænker for mig selv, at der måske er mulighed for at få de implantat'er efter 2 år, igen det blev det ikke til. Tandlægerne fortæller mig at de vil prøve at lave noget mellemrum til de implantat tænderne, hvilket er fint, det gik der så et år mere med, hvor at jeg kommer ind på regionstandplejen (som er dem der skal implantere tænderne) hvor de siger at de skal laves om, så der hvor der ikke er tænder i midten skal de næste tænder i rækken ind og sidde, for der må åbenbart ikke være 2 implantat tænder ved siden af hinanden... Det er også helt fint, men kunne de ikke have kontaktet bøjletandplejen og fortalt dem det fra starten? Det her er ca. 2-3 år inde i forløbet, men bare vent, det bliver bedre endnu... Så går de i gang med at rykke de næste 2 tænder i undermunden på mig ind mod midten, som tager omkring halvandet år før de overhovedet møder hinanden, og så en masse fuldstændige brugelige tandlæge tider, hvor jeg får af vide "De sidder lidt for langt ovre til den ene side, så vi skal have dem rykket mod den anden", jeg tænker "fint" for de skal jo også laves ordenligt, men så får jeg en tid efter en halvanden måned, for at få nøjagtig det samme af vide, men nu sidder tænderne for langt i den anden retning. Og det går det ca. 3-4 tandlæge tider med, på netop at opnå INTET, hvilket er ret så træls for en gut der har haft den på i 5 år og når min tandlæge siger hver gang jeg er der, "Du har jo også haft bøjlen på i lang tid, så vi skal jo også snart til at blive færdig". ENDELIG efter 3-4 tandlæge tider sidder tænderne som de skal, og de kontakter regionstandplejen for at sige at jeg er klar til de skide implantat'er, og de svarer tilbage med at der alligevel ikke er nok plads i undermunden til at lave de 2 implantat tænder, så nu skal DET HELE rykkes tilbage hvor jeg egentlig startede for 3 år siden. Det spurgte jeg så min tandlæge om hvor lang tid det kommer til at tage, og han svarer 1 år mindst måske 1½..... Det er min bøjle historie op til nu, og jeg er ved at være godt træt at det her system, hvor at bøjletandplejen ikke aner hvad de skal lave, og regionstandplejen kun har indblandt sig 2 gange i løbet af 5 år. Hvorfor overhovedet rive de 2 tænder ud så tidligt? Jeg har gået rundt her og konstant skulle tænke over hvordan jeg skal snakke så folk ikke ser at jeg mangler 2 tænder, plus at jeg lever ovenikøbet med depression, så det har heller ikke hjulpet med situationen.

Svar:
Hej
Tak for din mail. Det lyder helt urimeligt, det du fortæller. Og jeg kan godt forstå, hvis du er både træt af tandlæger og bøjler. Og jeg kan godt forstå din undren over at regionstandlægerne og bøjletandlægerne ikke er enige om, hvad der skal foregå.
Jeg kan faktisk på ingen måde forklare dig, hvorfor det er gået så galt.
Jeg kan sige, at nogen gange så er det sådan, når man behandler mennesker. Det er ikke så enkelt, som hvis du var en bil, hvor man kunne pille en defekt motor ud, reparere den og sætte den i igen. Selv om jeg tror (og håber), at de tandlæger, der har behandlet dig har undersøgt dig grundigt og lagt en god behandlingsplan, så viser det sig altså nogen gange undervejs i en behandling, at man har taget fejl. Måske vokser dine kæber anderledes, end man troede. Man kan ikke altid forudsige præcist, hvordan folk vokser. Så det viser sig nogen gange, at en behandling ikke fører til et godt resultat. Og specialister kan være uenige om, hvad der er det bedste at gøre.
Jeg kan heller ikke forklare dig, hvorfor de to forskellige tandlæge-systemer er uenige. Desværre.
Jeg kan kun give dig ret i, at sådan som du fortæller din historie, så lyder det som om noget er gået galt for tandlægerne.
Du kan vælge at afbryde behandlingen og få fjernet bøjlerne og leve med at du mangler to tænder i undermunden. Det kan man faktisk godt. Det betyder selvfølgelig, at du så faktisk må leve med det resten af livet - eller forsøge at få dit problem løst senere hen - og selv betale. Og det koster dyrt og måske ny behandling. Det er et svært valg - og helt urimeligt tænker jeg. Men hvis du har mistet tilliden til behandlerne - og det lyder det som om du har - så er det altså en mulighed.
Jeg vil forslå dig at booke tid til en samtale. Sådan som det er gået, så vil det faktisk være rimeligt, at både din bøjletandlæge og regionstandplejen begge er til stede. Og jeg tænker at det vil være godt for dig at have en voksen eller en ven med, der kan hjælpe dig med at stille spørgsmål og høre svarene. Og som du kan tale med bagefter. Og så ville jeg foreslå dig at fortælle tandlægerne historien set fra din side. Og spørge dem: hvad er meningen? Og også spørge dem hvad der vil ske, hvis du afbryder behandlingen.
Jeg vil tro, at de vil beklage overfor dig, at det er gået sådan. Og måske kan du få en forklaring på det. Men det vil jo altså ikke hverken afslutte din behandling eller sikre dig et godt resultat. Og du vil være nødt til bagefter at tænke over, om du vil fortsætte behandlingen.
Du kan også vælge at klage over behandlingen. Du kan spørge tandlægerne om, hvordan du gør, når du mødes med dem. Men du skal være klar over, at det kan tage år at få afgjort en sag og at det ikke vil give dig penge, kun måske ret i, at din behandling er gået dårligt. Der vil ikke følge penge med.
Du kan også vælge at gå til en anden tandlæge og spørge om din behandling. Een af tandlægeskolerne tænker jeg vil være det rigtige sted. Der har de alle slags specialister samlet på eet sted. Og der kan du måske få en slags 3die bud på din behandling. Det er ikke sikkert, det bliver anderledes end de andres bud. Men så har du da hørt flere sige det samme.
Desværre tænker jeg, at der ikke er en enkel eller tilfredsstillende løsning på dine problemer. Det, jeg tænker du har brug for er at få afsluttet din behandling med et godt resultat - og det kan altså godt være svært.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge