Brugt som jaloux-dukke
brevkassespørgsmål af
Lulia
22 år
Hvad skal jeg gøre? Jeg har lige fundet ud af, at min kæreste er sammen med mig pga. han vil gøre en anden pige jaloux. Når vi er i nærheden af hende, flirter han “opmærksomheden” på mig, kysser mig og giver mig komplimenter. Her for et par dage siden, var vi til fest(og det var der jeg opdagede det). Han bad mig om ar holde hans mobil, da ham skulle op og købe noget at drikke. Så tikkede en besked om fra en af hans venner, hvor der stod: “X bliver jaloux, hvis du gør det”. Der dukkede flere beskeder op, hvor der stod at planen var, at han “ubevidst” skulle sidde med mig et stykke foran X og flirte og tage body tequila på mig, mens hun så vil se på det. Jeg skyndte mig og sige til ham, at jeg fik det dårligt og ville hjem, hvor så han kørte mig hjem. Inden han kørte tilbage til festen, havde vi lidt sex for jeg følte bare, at det var sådan jeg den aften kunne komme af. Da han så kørte videre til festen, lå jeg i sengen, helt knust og overvejede om jeg bare ikke skulle tage mine ting og smutte. Men det kunne jeg ikke, for det var min lejlighed vi var flyttet ind i. Jeg blev liggende og da jeg så ham igen, sagde jeg ikke noget om det. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære Lulia,
Det lyder bestemt ikke som en særlig rar situation, du er i. Du fortjener at blive behandlet godt. Derfor er det godt, du har skrevet til brevkassen med dine tanker, så vi kan se på, hvad du kan gøre for at komme ud af denne situation.
Først og fremmest vil jeg gerne kommentere på hele situationen med, at du har fundet ud af, at din kæreste bruger dig til at gøre en anden jaloux. Du skal vide, at det er en upassende opførsel af din kæreste. Det er ikke okay, at han bruger dig, som er hans kæreste, til at gøre en anden jaloux. Når I to er kærester, burde det være dig hans opmærksomhed var rettet mod.
Det lyder ikke umiddelbart som om, han har interesse i at være i jeres/et forhold, når han har behov for at gøre en anden pige jaloux. For at sige det lige ud, så lyder det mere som om, han er interesseret i den anden pige, men at du er en god 'sikkerhed' for ham. Du fortjener at have en kæreste, der vil dig, og som giver dig oprigtig opmærksomhed, og derfor tænker jeg, du skal handle på den viden, du har fået om, at han bruger dig på denne måde.
Alle forhold er forskellige og vi har alle forskellige grænser. I nogle forhold kan det være okay, at man fx flirter lidt uden at gøre andet, når man er ude i byen og stadig kommer hjem til sin egen kæreste. Andre har det fint med, at man kan gøre hinanden lidt jaloux og pirre hinanden på den måde. For andre er flirteri og jalousi helt udelukket fra forholdet. Det er en balance og noget, som man i forholdet må tale om og afstemme, så begge parter har det godt i forholdet. Det er super vigtigt, at begge har det godt med den måde, man er i et forhold.
I forhold til jalousi er din situation her lidt anderledes, da det er dig, der er pigen, han bruger til at gøre en anden jaloux. Det lyder ud fra din beskrivelse ikke til, at du har det godt med det, og det kan jeg rigtig godt forstå. Det er ikke sådan, det skal være i et forhold. Forholdet skal handle om jer to, men nu virker det til at handle om din kæreste og en tredje person.
Du skriver til sidst, at du efterfølgende var helt knust, men at du ikke sagde noget til ham, da du så ham igen. Jeg tænker, det er meget vigtigt, at I får snakket om det. Det er ikke okay, at du skal gå og have ondt i maven over, hvordan han opfører sig. Det er vigtigt, at man i et forhold har tillid til hinanden og kan stole på, at man vil hinanden. Måske giver din kæreste ellers udtryk for, at han gerne vil dig, men han lyder ikke helt til at kunne bestemme sig? Og når du så ved, at han indimellem har givet dig (falsk) opmærksomhed og komplimenter for at gøre en anden jaloux, så kan man måske også komme til at tvivle på, om hans opmærksomhed ellers er oprigtig?
Det kan sagtens være, at han er oprigtig overfor dig til hverdag, men at han bare ikke er klar til at være i et fast forhold. Det er også helt okay, hvis han har det sådan, men det er han nødt til at fortælle dig, for det er ikke okay overfor dig.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du tager en snak med ham og mærker efter i dig selv i forhold til, hvor du vil hen med den snak. Det kan være, at du ikke ved det på forhånd, men at du gennem snakken kan mærke, om det giver dig en ro eller du stadig sidder med en tvivl. Du må tænke på, at det er vigtigt, at du selv får det godt og at du mærker efter, om du kan være i det efter denne snak, I skal have jer. Det lyder måske lidt kliché-agtigt, men der findes mange andre fyre, og du fortjener som sagt én, som vil dig - og kun dig. Det kan være rigtig svært med tanken om at skulle gå fra en person, som eller betyder meget for en, og som man er glad for, men man er også nødt til at huske sig selv i forholdet. Begge parter skal kunne trives, være glade og have det godt, og kan man ikke det, så er det måske ikke det rigtige.
Jeg håber, du kunne bruge svaret. Du er velkommen til at skrive igen eller komme i chatten, hvor en rådgiver vil sidde klar til at snakke med dig.
De venligste hilsner
Kathrine.