Blodprøve, rygning og forældre...
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
HEJ HEJ, sagen er den at jeg er en pige på 16 år. Som i nok har gættet jer frem til har jeg dsv den dårlige vane at jeg ryger. mit spørgsmål er således, hvor længe skal der gå før at man ikke kan se det i ens blod mere? Og kan man se det(at man ryger) i ens blod, hvis det ikke er specifikt dét man leder efter? eller rettere, skal man tjekke specifikt efter dét at man har røget for at et svar om det er i ens blod? og lige et sidste, kan man se om der er nogen former for stoffer i ens blod også i sådanne tests? mine forældre ved ikke at jeg ryger, men min mutter er ved at få fornemmelsen for det, da hun har spurgt min bror om det. Jeg vil ikke ha hun skal vide det og ville derfor efter et antal uger( ca. det antal hvor man ikke kan se det i ens blod mere) tage en test, og vise resultatet til hende, for at ligesom få hendes tillid tilbage.

Svar:
Kære du
Jeg går ud fra at du mener almindelige cigaretter. Man kan tage en blodprøve for nikotin, som er den afhængighedsskabende stof i cigaretter. Jeg tvivler dog meget på, at du vil kunne få en læge til at tage en sådan prøve bare for at overbevise ens forældre om at man ikke ryger. Jeg tænker at hvis du kan klare at holde op med at ryge længe nok til at få nikotin ud af dit system, så er abstinenserne overstået. Hvorfor så ikke holde op helt? Så vil du slippe for den dårlige vane og samtidig ikke have dårlig samvittighed overfor dine forældre. Pas godt på dig selv!
Mange hilsner
Lise