Min kæreste vil låne penge

brevkassespørgsmål

Min kæreste vil låne penge

brevkassespørgsmål af
Mia
19 år
Oprettet 5 år 6 måneder siden

hej jeg er en pige på 19 år og min kæreste på 21 har store pengeproblemer fordi han bruger sine penge forkert. Han har spillet dem op på nettet og har nu ikke råd til husleje eller mad og han vil gerne have jeg låner ham penge til det, beløbet er omkring de 4000 men har dem ikke selv og skulle i så fald låne dem. Jeg elsker ham over alt på jorden og vil gerne hjælpe ham men er ikke meget for at låne de penge til ham.

Svar:

Kære dig

Det lyder ikke til at være en særlig rar situation du står i. Du skriver at du holder rigtig meget af din kæreste, og at du egentlig gerne vil hjælpe ham. Samtidig, så kan du godt se at det han gør, ikke er smart, og at det måske vil være en dårlig idé at låne ham pengene. Det må være svært at stå i den splittelse, og jeg er glad for at du har skrevet ind til os.

Først og fremmest, så tænker jeg at det lyder til at din kæreste har et problem med spil. Du skriver at han ikke kan finde ud af at bruge dem ordentligt - at han spiller på nettet, og glemmer at efterlade penge til de faste udgifter. Når ens trang til at spille overgår ens fornuft ift. de faste månedlige udgifter man har, kan det tyde på at man har eller er ved at udvikle ludomani. Ludomani vil ofte udvikle sig over flere år, og i starten er det ikke noget som griber ind i ens øvrige liv. Man kan, på en måde, godt styre det, og stadig sørge for at passe sine andre ting. Så udvikler det sig til at blive mere problematisk, og optage mere af personens tid og energi. Andre ting begynder at være mere ligegyldige, og selvom det stadig kan være svært for andre at se, så begynder trangen at overtage. Til sidst taler man om en konkret afhængighed af spil, hvor man bliver mere ligeglad med venner, kærester, familie, uddannelse, job og andre fritidsinteresser. Her begynder det også at blive et problem rent økonomisk, og rigtig ofte ender man med en stor gæld.

Ud fra hvad du skriver, så lyder det til at din kæreste er begyndt at opleve flere problemer med sine spil, og nu har han brug for at du hjælper ham med at "fikse" de problemer som opstår, som f.eks. at betale hans husleje eller mad. Det stiller dig i et dilemma. For selvom du rigtig gerne vil hjælpe ham, så kan du risikere at det er "skruen uden ende" - altså at han fortsætter med at bruge alle sine penge, og så bede dig om hjælp til at klare sine udgifter, og så må du selv ud og låne flere penge for at hjælpe ham. Måske lover han at han vil betale tilbage, og siger at han bare liiiige skal vinde et spil mere eller bruge lidt ekstra for at få den store gevinst. Og hvem ved, måske vinder han da også - men for det meste, er en gevinst lig med rigtig mange tab på vejen. Det kan udvikle sig til at du føler dig udnyttet, og at han bevæger sig dybere og dybere ned i problemerne.

Derfor vil jeg anbefale dig at bede ham om at søge hjælp. Måske kan det være en betingelse for at du låner ham pengene? Ved at fortælle ham om at det ikke er et sundt tegn at man ikke kan betale sine udgifter, fordi spillet er vigtigere, og samtidig hvad du føler omkring det, kan du måske få ham til at indse at han har brug for hjælp.

Her til sidst, vil jeg lige sige at det ikke er dit ansvar at sørge for at han kan betale sine faste udgifter eller mad. Du skal derfor overhovedet ikke føle dig forpligtet til at låne penge, for at du kan låne ham penge. Uanset hvor meget du holder af ham, så er det ikke noget han kan bede dig om. Her vil jeg også gerne lige påpege, at hvis I vælger at flytte sammen på et tidspunkt, så er det også stadig hans eget ansvar at betale sin del af udgifterne. Derfor er det så meget desto vigtigere at han lærer at styre sit spil allerede nu.

Heldigvis er der flere måder at få hjælp på. Han kan enten henvende sig ved sin læge, som så kan henvise ham videre. Han kan også henvende sig hos Center for Ludomani, som tilbyder behandling. Og så får han selvfølgelig også brug for rigtig meget støtte - og det kan du give ham uden at det betyder at du skal låne penge. Når han så har fået mere styr på sin trang til at spille, så kan du se om du kan få ham ind på UngØkonomi.dk, hvor han kan få rådgivning til at ligge et fornuftigt budget, så han altid har penge til sin husleje og til mad.

Jeg håber du kan bruge mit svar

Kærlige hilsner,

Signe