børneorm
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej! :D - for tredje gang er jeg blevet smittet af den irreterende parasit børneorm! det er simpelthen noget at det pineligste at gå med og kan ikke klare at skulle fortælle mine forældre om gensmitten. jeg kunne godt tænke mig SELV at gøre noget ved det. derfor har jeg læst en masse om forskellige kure mod børneorm. bla med forskellige frugter og grønsager osv. jeg ville gerne hører om du/i ved noget om en kur som vil virke? har prøvet vermox men jeg vil gerne slippe uden om det med at snakke med lægen og forædlrene. på forhånd tak!

Svar:
Hej Dreng.
Jeg kan godt forstå du er irriteret over at være blevet smittet igen. Det er også rigtigt frustrerende. For at undgå at blive smittet, er det enormt vigtigt at du og din familie har en rigtig god håndhygiejne. Det vil sige vasker fingre med sæbe, hver eneste gang i har været på toilettet. At håndklæderne bliver skiftet regelmæssigt og ikke mindst at sengetøjet bliver skiftet i regelmæssigt.
Det går ikke at gå uden om dine forældre. Når du har børneorm har de det sikkert også, derfor er det også vigtigt at alle i familien kommer i behandling med vermox, ellers kommer ormene igen! Og det er åbenbart dig de viser sig tydeligst på. Der findes ingen frugter eller andre alternative behandlings muligheder.
Når det så er sagt, vil jeg også lige sige at du behøver at være flov eller ked af det. Børneorm er en sygdom, og der er jo heller ikke nogen der kan gøre for de får halsbetændelse, vel? Så du kan naturligvis heller ikke gøre for, at du får børneorm. Men jeg kan sagtens forstå det generer dig.
Jeg vil anbefale dig at snakke de her ting igennem med dine forældre, fortælle dem hvordan du har det med tingene så i sammen kan undgå at I bliver smittet igen.
Venlig hilsen
Anette