Bliver trist når kæresten er til fest

brevkassespørgsmål

Bliver trist når kæresten er til fest

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 4 år 5 måneder siden

Hej.

Jeg har en kæreste, som var til fest her den anden dag. Det var uden mig, fordi vi bor nogle timer fra hinaden. Men under hele festen, havde jeg det træls. Jeg var trist, ked af det og det gik mig meget på, at hun var til fest. Vi har selfølige tillid til hinanden. Men på et tidspunkt, skrev hun til sin eks, vidste jeg ikke noget om i starten. Fortalte hun min nogle dage efter. Jeg stoler på hende, men jeg er bare også meget trist og usikker på en eller anden måde. Vi snakkede lidt om, hvordan jeg havde.

Er det normalt, skal jeg bare vente på jeg ikke har det træls mere, ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Da jeg ikke vil bestemme om hun vil til fest. Men det gik mig bare rimelig meget på.

Svar:

Kære dreng

Kærlighed og parforhold kan være både enormt dejligt men samtidig enormt svært. Det sker, at vi kan opleve følelser og tanker, som vi ikke bryder os om, eller som vi ikke helt ved, hvordan vi skal takle. Du skriver, at du og din kæreste har tillid til hinanden, at du stoler på hende, men at du samtidig oplevede, at du var trist, ked af det og usikker, mens hun var til fest. Det kan være helt naturlige og normale følelser at opleve, men de kan virke ubehagelige og overvældende, hvis du fx ikke har oplevet at have dem før.

Det kan også handle om, hvor gode du og din kæreste er til at kommunikere med hinanden, og hvor gode I er til at sætte jer i hinandens sted. Her tænker jeg på, at der somme tider kan opstå misforståelser eller uenigheder, hvis man som kæreste ikke har været så god til at snakke om, hvordan man oplever forskellige ting, og hvad de oplevelser gør ved én. Her tænker jeg også i lige så høj grad på, at der kan opstå misforståelser og uenigheder, hvis man som kæreste ikke har været så god til at lytte og sætte sig i den andens sted, når den anden fortæller om noget, der er svært.

Som du skriver, så vil du ikke bestemme, om hun vil til fest, selvom det går dig på og gør dig usikker. Det vil jeg gerne støtte dig i. Forbud er aldrig vejen frem. Mit råd til både dig og din kæreste er, at I skal blive gode til både at snakke om de svære ting men samtidig også være åbne og lytte til, hvad den anden siger uden at dømme. Det vil sige, at I skal kunne fortælle hinanden, hvis noget er svært og ikke føles godt, og også lytte til, hvad den anden synes er svært.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe jer. Held og lykke med det hele.

Venlig hilsen

Lucia

Luchias billede
Lucia fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål