Bliver irriteret på mig selv
brevkassespørgsmål af
Laura
19 år
Hej cyberhus☺️ Her for tiden, bliver jeg så irriteret på mig selv, når jeg gør den mindste ting forkerte, fx hvis jeg glemmer at gøre noget på arbejdet, kan jeg ligge og tænke på det hele natten, fordi jeg simpelhent bliver så irriteret over mig selv fordi jeg ikke nåede det, eller her for leden, der stod jeg og snakkede med min kollega 3 timer efter vi havde fri, og jeg kunne slet ikke sove den nat, fordi jeg var så irriteret på mig selv over jeg blev så lang tid efter jeg havde fået fri, det sådan nogle små ting, eller min far, når vi spiser aftensmad og han smasker, mit hoved kan slet ikke😅 Og har aldrig nogensinde været sådan der, har altid været lige glad hvad andre tænker om mig, og plejede heller aldrig at tænke over arbejde så meget som jeg gør nu, og er heller ikke bange for at få skæld ud på arbejdet eller noget, det kun her pt jeg føler det Tak for det! God dag til dig Kh Laura

Svar:
Kære Laura
tak for dit spørgsmål, og super godt du får lettet dit hjerte, så kan du forhåbentlig komme videre.
Når jeg læser dit brev lyder det lidt som om, du har oplevet en markant ændring i din tankegang og følelsesliv i forhold til dig selv. Det er helt normalt at være kritisk overfor sig selv og ønske at gøre det bedste, men når det begynder at påvirke din søvn og din evne til at slappe af, kan det være en god ide at undersøge, hvorfor det sker, og hvordan det er opstået og hvad der helt præcis "trigger" disse følelser og tanker.
Måske kan det skyldes stress på arbejdet eller noget i dit personlige liv? Måske er der nogen underliggende følelser, som påvirker dig? Det kan også være en god ide at undersøge, om der er noget, du kan gøre for at hjælpe dig selv med at tackle denne følelse af utilstrækkelighed og overbevisning om, at alt skal være perfekt.
Jeg vil forslå du evt får talt med en du føler dig tryg ved fx dine forældre eller en god veninde.  De kan måske give en hjælpende hånd til at du kan få bearbejdet de her følelser og måske kan de hjælpe dig med at finde sunde måder at håndtere stress og selvkritik på.
Det er også vigtigt at huske på, at det er okay at lave fejl og at være uperfekt, ingen er perfekte - det er en del af livet og det at være menneske. Det er igennem vores fejl og udfordringer, at vi kan lære og vokse som mennesker.
Det er menneskeligt at fejle, og det er menneskeligt at trivielle ting kan gå én på hvis man har det svært! Så husk at det er okay, ikke altid at være okay!
Håber mit råd kan hjælpe dig på vej, og al held og lykke til dig
Hilsen Kylie