bliver behandlet dårligt
brevkassespørgsmål af
anoxx
14 år
Ved godt det her er lidt mærkeligt sprøgsmål og burde måske ikke rave mig i det, men... Føler altid min mor bliver behandlet dårligt som fx. Min søster snakker virkelig dårligt til hende. Hjælper ALDRIG til derhjemme, tror virkelig jeg aldrig har set hende taget opvasken og hun er 21!! Men alligevel behandler min mor hende virkelig godt og laver mad til hende og rydder op på hendes værelse. Min min mor og jeg laver alt arbejdet derhjemme. Min søster eller far ville aldrig finde på at tage opvasken eller gøre rent, hvis de gjorde det ville jeg være i chok. Men det der mest gøre mig ked af det er den måde min far behandler min mor på. Han skal altid kritisere hendes tøj og vil aldrig lade hende være. I dag sad vi allesammen i stuen og så tv. Ligepludselig siger min far "Hvorfor tager du altid sådan noget grimt tøj på derhjemme. Hvorfor undrer du dig overhovedet over at jeg aldrig siger du er smuk? Prøv at være sjov, du er så kedelig. Se mig, jeg er pisse sjov at være sammen med. Du er så fed, prøv at se dine deller." Jeg bliver så sur! Men kan ikke sige noget... Han skal også sige noget når min mor skal i Netto. Der skal han også lige kritisere hendes tøj. Nogen gange ville jeg ønske mine forældre var skilt fordi så min far kunne se hvor meget han har brug for min mor! Der var også en gang vi i et hotel og min mor ville tage nogle shorts på. Min far bliver hurtig sur og siger "Hvorfor fanden tager du sådan nogle shorts på! Dine ben ser alt for fede ud!" Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre fordi min mor fortjener slet ikke det her. hun er den bedste mor i verden og vil aldrig have hun skal være ked af det. Har prøvet at snakke med min mor om det, men hun benægter altid, med at min far slet ikke behandler hende dårligt... sorry hvis det er lidt svært at hjælpe med, men skulle bare få det ud..

Svar:
Hej med dig:)
Først og fremmest så synes jeg bestemt ikke dit spørgsmål/din bekymring er mærkelig. Jeg kan godt forstå at du ikke synes det er okay at din mor bliver behandlet dårligt og talt dårligt til. Det lyder lidt som om at din far og søster er lidt 'konger' i huset hvor din mor og dig servicerer dem uden at få så meget som et tak for det.
Jeg synes det er rigtig fint at du har forsøgt at snakke med din mor omkring det. Det lyder dog som om at din mor accepterer at det er sådan og du kan kun håbe på at hun ikke selv føler/hører hvor dårligt hun bliver behandlet. Det er rigtig svært for dig at gøre en masse når din mor afviser at det er som du beskriver det. Du skriver at hun benægter at din far behandler hende dårligt og derfor oplever hun det måske ikke som du gør. Selvom det ikke lyder rart, så har hun måske vænnet sig til det?!?
Jeg kan godt forstå at det fylder i dig. Du holder meget af din mor og du ønsker at andre skal behandle hende ordentligt - med respekt og kærlighed. Måske din mor en dag selv bliver træt af det - måske det aldrig bliver anderledes - måske hun ikke ønsker det anderledes. Vis din mor at hun betyder meget for dig og at du er glad for hende og det hun gør for jer - det er jeg sikker på hun er rigtig glad for! Prøv at fokuser på de gode timer som du har sammen med din mor som de andre to går glip af. Det er hyggeligt at lave mad eller lægge tøj sammen sammen :)
Hvis det fortsætter eller bliver værre kan du overveje om du vil sige noget til din far når han kritiserer din mor. Det er dog langt fra sikkert at det vil hjælpe noget, og måske han vil blive vred og råbe af dig og din mor, så det skal nok overvejes grundigt. Det er svært når man ikke kender konserkvensen, men det er aldrig sjovt at være tilskuer når en man holder meget af bliver 'trynet' af andre.
Du skal ikke være sorry- det var godt at du fik det ud og håber at du kan bruge mit svar til noget. Du er altid velkommen til at skrive igen her eller på chatten :)
De bedste hilsner
/Trine