Angst og arbejde

brevkassespørgsmål

Angst og arbejde

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 6 år 6 måneder siden

Hej.

Jeg har stort set hele mit liv haft angst, men de sidste 5 år er det bare blevet værre. Det gør at jeg ikke "kan" søge et normalt arbejde ligesom alle andre unge på min alder (jeg er 19,5).
Jeg holder sabbatår nu og boede på kollegie da jeg gik på HF, men er flyttet hjem igen og bor sammen med mine forældre.

Vi har ingen kontakt til min bror, og det slider på os alle sammen hver dag, og jeg har bare brug for, at flytte hjemmefra.
Lige nu er jeg på kontanthjælp og arbejder på en café, hvor de tager hånd om psykisk og fysisk udfordrede - der skal jeg være indtil jul.
Problemet er bare, at jeg ikke vil flytte til den by hvor jeg arbejder, og det bliver jeg nødt til, hvis jeg skal være på kontanthjælp.
Derfor vil jeg gerne kunne finde et andet arbejde (helst uden at skulle være på kontanthjælp) så jeg kan flytte til Holstebro.

Nu kommer mit spørgsmål endeligt: har I et råd til, hvad for noget arbejde jeg kan søge? Jeg har et arbejde hvor jeg gør sommerhuse rene, men der arbejder jeg altid alene, så der provokerer min angst jo ikke, men det arbejde giver ikke en god nok løn til, at jeg ville kunne leve af det.
Jeg tvivler meget på mine egne evner, er meget let til tårer, og har angst/social angst, og tvangstanker.
Hvad tænker I, at der kunne være et realistisk bud på et arbejde til mig?

På forhånd, tak for hjælpen.

Svar:

Kære dig,

Dejligt at du har fundet frem hertil og tænker over, hvilke muligheder, der kunne passe til dig og dine behov. Det betyder at du rent faktisk gerne vil holde dig igang og have en hverdag til at fungere. Det er rigtig godt at du har denne vilje og lyst trods dine udfordringer. Angst er en sådan en svær størrelse og kan give mange begrænsinger i ens hverdag, hvis ikke man får den rette hjælp eller finder en vej, der passer til en. Lige nu er du i et job, men du er ked af at være i den byen, hvor du arbejder og du ønsker også at komme ud af kontanthjælpen. Det er super fint at du kan mærke, hvad der føles forkert for så er der god chance for at du i fremtiden også vil kunne mærke det når du lander et sted - både by og job - hvor det føles rigtigt.

Når vi snakker om muligheder for job, så tænker jeg at, der kan være en del. Jeg tænker dog at det kan være rigtig fint at starte med at skrive ned, hvad der interesserer dig - det kan være noget i din fritid eller noget af det, som du oplever via dine nuværende jobs. Hvad er du god til og hvad fanger din interesse. Det kan være rigtig svært at selv at sige, hvad man er god til, og du tvivler i forvejen på dine evner, så jeg kan godt forstå, hvis det er svært. Men lige præcis derfor tænker jeg faktisk at det med at skrive det ned kunne være en god opgave for dig. Tag det som en lille udfordring, hvor du laver den regel at du skal skrive tre ting ned. Det behøver ikke være mere, og måske kan du bare komme på én - det handler mere om processen, der bliver sat igang, hvor du får kigget nærmere på dig selv, dine interesser og de ting du er god til. Så kan du tage det frem senere igen og måske kan du tilføje flere ting. Det er i hvert fald en god måde at starte søgningen på.

Du skriver at du har et job, hvor du gør sommerhuse rent og at dette ikke fremprovokerer din angst fordi du bare er dig, så der ikke bliver prikket til angsten. Mange med angst har det ligesom dig - det føles mere trygt at være alene. Det handler ofte om at man ikke tror på sig selv og mærker et kæmpe pres så snart, der er andre mennesker til stede og så begynder angsten at sætte ind. Det er rigtig ubehageligt. Min tanke er dog ikke at det nødvendigvis ville være bedst til dig med et job, hvor du er meget alene. Jeg tænker at det, der er vigtigst, er at du har nogle rigtig gode kollegaer omkring dig. Er man på en god arbejdsplads og iblandt nogle gode mennesker, kan man tit klare mere end man selv tror. Derudover har det også ofte en betydning, hvor meget man arbejder. Hvor mange timer arbejder du mon samlet nu og er dette timetal passende til dig? Mærk efter om det er for meget eller om du føler du kunne arbejde flere timer. Der er intet, der rigtigt eller forkert. Rigtig mange mennesker ville have det bedst med at arbejde deltid, da hverdagen kan blive hektisk med en fuldtidsstilling.

Når du spørger til nogle bud på et arbejde til dig, så vil jeg ikke komme med noget konkret. For det er dig og kun dig, der kan mærke, hvad der føles rigtig eller forkert. Jeg synes du skal prøve ovenstående muligheder af, hvor du mærker efter i dig og selv og får skrevet lidt ned. Når du har gjort det, så prøv at gå på nettet for at undersøge, hvilke ledige stillinger, der er i Holstebro, som jeg kan se du ønsker at flytte til. Du kan desuden også gøre det at kontakte din kommune på borgerservice, hvor du kan blive stillet igennem til en sagsbehandler. Prøv om du kan få et møde med sagsbehandleren, så du kan få mulighed for at fortælle om din situation. På kommunen, har de nogle gange nogle "esser" i ærmet. F.eks. kan de kende til arbejdspladser, som tilbyder stillinger til mennesker, der har brug for at komme stille og roligt igang, hvor der bliver taget hensyn til de ting man kæmper med, men hvor man samtidig er på en "almindelig" arbejdsplads. Det er i hvert fald en mulighed jeg tænker du kan benytte dig af, hvis du har lyst.

Til sidst vil jeg lige sige at du kan få rigtig god hjælp til at håndtere angsten med hjælp fra en psykolog. Det har rigtig god effekt på mange, som kæmper med angst. Måske får du allerede hjælp, men jeg ville lige nævne det for dig, så du også har denne mulighed i baghovedet. Det er svært at gå med angsten alene og jeg kan høre at I er presset derhjemme også pga. den manglende kontakt med din bror, så husk på at det er godt at tale med nogen - uanset om det er dine forældre, venner eller en professionel.

Jeg håber du kunne bruge mine råd til dig. Jeg ønsker dig alt det bedste i fremtiden! Og husk du også altid er velkommen i vores chat.

De bedste hilsener

Charlotte

Charlottes billede
Charlotte fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål