Blevet krænket?
brevkassespørgsmål af
Sandra
21 år
Hej
jeg skriver fordi jeg længe har været i tvivl omkring hele den her situation.. Det skete en aften da jeg var i byen i S med 2 veninder vi havde fået rigeligt at drikke og endte med at sidde ved et bord med nogen drenge, jeg drak af en vandflaske med mdma i og fik det meget ubehageligt.Jeg sad ved siden af en fyr som jeg begyndte at kysse med og før jeg vidste af det var vi på vej hjem til hvad jeg troede der var hans lejlighed. Vi kom hjem og han begyndte at tage tøjet af mig og så lå vi i sengen og havde sex, pludselig kommer der 4-5 mennesker ind og kigger på os, han løber bogstavligtalt ud af lejligheden og efterlader mig der med 4-5 mennesker (Hans venner og veninder) der bare står og griner af mig, jeg skynder mig at tage mit tøj på og får gået uden mine sko.. Var så påvirket og mærket af situationen .. En dreng gik ud efter mig og spurgte om jeg skulle have mine sko med og i det brød jeg grædende sammen imens jeg gik ned af trappen. Kan regne ud nu at det var hans vens lejlighed og det var derfor de kom. Jeg føler jeg er blevet ydmyget og voldtaget, jeg var ikke klar i hovedet men svært sederet af stoffer og derefter den ydmygende del og det at han løb og efterlod mig.. Jeg har dybe ar på sjælen efter den her episode.. Jeg har hans fulde navn og har flere gange fundet ham på fb men uden at skrive.. Føler han skal vide hvad han har gjort ved mig men samtidig skammer jeg mig og tør ikke.
Jeg har gået alene med det siden og ingen ved besked da jeg ikke tør fortælle det til nogen ..  Hvad vil du mene om hele situationen ? Jeg har brug for at vide om det er en krænkelse/voldtægt...

Svar:
Hej Sandra
Det lyder som en voldsom oplevelse for dig. Og jeg kan godt forstå, at det har efterladt dybe ar i din sjæl. Som du skriver, føler du dig både ydmyget og efterladt af den her fyr, som bare forsvinder fra lejligheden. Det er en helt naturlig reaktion.
Uanset hvad, så er det enormt svært at gå rundt med den oplevelse helt alene. Jeg tænker på om, der er nogen omkring dig, som du føler dig tryg ved, som du kan fortælle det til. Det kan være en forælder, en god ven, en bedsteforælder eller en anden, som du stoler på. Og det kan føles enormt grænseoverskridende, men på den anden side kan det være en stor hjælp ikke at sidde med det helt alene. Første skridt til at få hjælp er at fortælle det til nogen. Hvis det er svært for dig at få det sagt, så kan du i stedet vise denne besked til den person, som du er tryg ved.
Du skriver også, at du er i tvivl om hele situation. Er det krænkelse? Er det voldtægt? Her vil jeg råde dig til at se på Offerrådgivningens hjemmeside. De har rådgivere, der er uddannede til at råde og vejlede personer i krisesituationen. Du kan også kigge på Center for Voldtægtsofres hjemmeside, her kan du få konkret vejledning i, om det du er blevet udsat for. Jeg vil råde dig til at rådføre dig med Offerrådgivningen eller Center for Voldtægtsofre, inden du beslutter dig, om du skal tage kontakt til ham eller ej.
Vigtigst af alt er, at du får hjælp til den oplevelse. Du skal ikke være alene om det.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.
Venlig hilsen
Lucia