Bløder jeg for meget?
brevkassespørgsmål af
Anna
15 år
Hej Veninder. Sagen er den at jeg bløder rigtig meget når jeg har mens. Jeg kan bløde igennem mit natbind 1,5 timer. Så mit spørgsmål er om det er normalt, og hvor meget i bløder når det er. Burde jeg opsøge læge????

Svar:
Kære Anna,
Tak for dit brev!
Det er meget individuelt hvor meget og hvor længe man bløder, når man har sin menstruation, og hvor smertefuldt det er. I gennemsnit bløder kvinder 80 ml pr menstruation, men det kan variere meget. Nogle bløder rigtig meget, andre bløder ikke ret meget. Nogle bløder i mange dage, andre bløder kun i få. Nogle oplever stærke smerter, andre mærker det stort set ikke. Og alle dele er lige normalt.
Kraftige menstruationsblødninger, som dem du beskriver, er på ingen måde unormalt, og er noget mange piger og kvinder oplever. I din alder kan ufarlige hormonforstyrrelser være årsagen til, at du bløder meget. Hvis du har kobberspiral, kan det også være derfor, da den ofte gør, at man bløder kraftigere og i længere tid. Derudover kan det også være, at du hører til dem, som nemt kommer til at bløde, fx får næseblod ofte el. lign. Det kan nemlig tit være forbundet med, at bløde kraftigt under menstruation.
Hvis det er noget, der generer dig eller noget du er bekymret for, vil jeg anbefale dig, at tale med din egen læge omkring det. Han eller hun vil formentlig kunne vurdere, om der er grund til bekymring og om der er noget du kan gøre. Derudover vil jeg anbefale dig, at bruge bind og tampon samtidig, så du lettere undgår at bløde igennem. For det er virkelig ikke nogen rar følelse, uanset om det er om natten eller om dagen. Nogle er også rigtig glade for at bruge menstruationskop, som er en blød gummikop man sætter op i skeden, og som man tømmer efter behov når den bliver fyldt. Den kan købes på apoteket. Hvis man husker at tømme den regelmæssigt kan man undgå at bløde igennem. Det kan være en rigtig god idé at tage jerntilskud, når man bløder meget, for at være sikker på, at man får dækket sit jernbehov.
Jeg håber du kan bruge svaret! Du er altid velkommen til at skrive igen eller skrive på vores forum, hvor du kan få råd fra de andre piger på Cyberhus.
De bedste hilsner,
Stine