Blærebetændelse?

brevkassespørgsmål

Blærebetændelse?

brevkassespørgsmål af
Lx
18 år
Oprettet 7 måneder 3 uger siden

Hej, jeg er en transperson (biologisk pige) på 18 år, som er i tvivl om jeg har blærebetændelse. Jeg har for et års tid siden haft blærebetændelse, og der snakkede jeg med min mor, og hun hjalp mig med at komme til lægen så jeg kunne få noget antibiotika som hjalp. Jeg havde rigtig svært ved at snakke med min mor og lægen om det dengang, fordi jeg er meget ukomfortabel i min krop, så det var generelt bare en ekstremt ubehagelig oplevelse. Her for en uges tid siden begyndte det at gøre ondt og svie på samme måde igen, men jeg ignorerede det, fordi det kom og gik lidt tilfældigt. Jeg synes det er sygt ubehageligt, og jeg kan ikke foretage mig noget som helst, når jeg kan mærke det, og jeg ved ikke lige hvad jeg skal gøre. Jeg har ikke lyst til at tage til lægen selv, men jeg har virkelig heller ikke lyst til at snakke med min mor om det. Desuden ved jeg ikke om det er blærebetændelse som sidst, for det er ikke konstant, men derimod noget der kommer og går et par timer om dagen. Kan det være blærebetændelse? Og skal jeg i så fald tage til lægen og have medicin, eller kan det gå væk af sig selv? På forhånd tak

Svar:

Mange tak for din besked!

Svie og smerter fra blæren og urinrøret er klassiske symptomer på blærebetændelse, men kan også være på baggrund af andre ting herunder bl.a. kønssygdomme. Blærebetændelser kan gå over af sig selv, men jeg vil altid anbefale at søge læge, da det i værste fald kan udvikle sig til nyrebækkenbetændelse, hvilket kan være alvorligt.

Det er også vigtigt at udelukke at det kan dreje sig om andre ting. Diagnosen, blærebetændelse, stilles på baggrund af en urinundersøgelse, hvor du tisser i et opsamlingsbærer alene bag lukkede døre, og hvor lægen efterfølgende undersøger urinen - det kræver altså ikke større undersøgelser.

Du er 18 år og dermed myndig, hvorfor du ikke behøver at informere din mor. Såfremt du synes det er ubehageligt at møde op hos lægen selv, kan du evt. høre en god ven, om personen vil med dig. Der skal endvidere siges, nu hvor du er 18 år, at lægen har tavshedspligt, også overfor din mor.

Jeg håber du kan bruge rådet!

Mvh Hjalte, læge

hjaltes billede
Hjalte fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål