Behåring

brevkassespørgsmål

Behåring

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 5 år 7 måneder siden

Jeg er en pige på 14 der har virkelig svært med at fjerne intim behåring. Hver gang jeg barbere dernede er det som om man stadig kan se hårene igennem huden? Jeg får også en masse røde og sorte/mørkeblå knopper og mørke områder omkring skeden. Jeg har prøvet en masse forskellige creme, hår fjerdings måder (barbering, wax, hår fjernings creme) men intet virker. Det er noget der har irriteret mig i meget lang tid og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre længere. Jeg har prøvet at snakke med min mor om det mm jeg er simpelhen for pinlig over det. Kh. en pige der har brug for hjælp.

Svar:

Hej med dig

Jeg kan godt forstå at du er frustreret over at dine hår/din hud reagerer sådan når du prøver at fjerne dem, og jeg har fundet nogle ting som du kan afprøve og se om det hjælper. Hvis det ikke hjælper, så vil jeg anbefale dig at besøge eller kontakte en skønhedssalon som tilbyder voksning, og så spørge om de har råd. Det kan også være at du kan købe en intimvoksning hos dem (ofte kaldet brazillian wax), så det bliver gjort af professionelle. Måske du endda kan overtale din mor til at tage med eller betale, hvis du er ærlig omkring at du gerne vil prøve en rigtig intimbarbering.

Men start med at prøve følgende:

1. Varm huden op inden barbering: Det er nemmest at barbere varm hud. Varmt vand gør hårene blødere og desuden huden mindre øm og irriteret. Det er derfor en god ide at barbere dig under eller lige efter badet, og i et lunt rum. Hvis du gør det i forbindelse med et bad, så sørger du samtidig for at huden er ren - og så kan du undgå irritation.

2. Trim med en saks: Inden du barberer dig, så kan det være en god idé at tage de længste hår med en saks. Så kan du undgå at skraberen bliver tilstoppet.

3. Brug smørelse: Husk at bruge enten barberskum eller olie når du barberer dig. Man kan faktisk bruge noget så simpelt som madolie, eller du kan bruge hårbalsam. Formålet er at gør hårene mere glatte og samtidig beskytte huden mod skraberen.

4 Hold pauser: Det er vigtigt at du ikke gør det hver dag, men at du giver din hud lov til at hele sammen inden du barberer dig igen.

5. Nye skrabere: Hver gang du barberer dig, skal du bruge en ny skraber. Du kan bruge engangsskraber, men ofte er det bedste resultat med en skraber som er lidt mere dyr. Her kan du også nøjes med at skifte barberbladet.

6. Husk at vaske dig bagefter: Husk at du skal vaske rester af olie/barberskum/balsam væk bagefter, og så kan du eventuelt smøre dig med ny olie (f.eks. en argan eller mandelolie) eller en fed creme - den skal dog være uden parfume og lignende, så prøv at holde dig til neutrale cremer.

7. Fjern de små hår med pincet: Du skriver at det ligner at der er hår under huden, og det er der jo også. Der hvor de er allermest synlige, kan du fjerne dem med pincet, så du får roden med ud. Det gør nok lidt ondt og vil efterlade området rødt, men det fjerner hårene i længere tid.

8. Giv dig god tid: Det tager tid at få en glat intimbarbering, og nogle gange kan det være godt at starte med at barbere med hårene, og bagefter imod hårene. Så hav tålmodighed.

Jeg håber du kan bruge mine svar, og ellers er du velkommen til at skrive igen.

Venlig hilsen

Signe