Barbering forneden
brevkassespørgsmål af
J
17 år
Hej, Jeg barberede mig for nyligt for aller første gang forneden. Jeg har aldrig haft nogen grund til at gøre det, så jeg har hele mit liv bare ladet det gro, og så har jeg jo bare haft en kæmpe busk som jeg har været vant til. Jeg barberede mig fordi jeg snart skulle ses med en fyr som jeg synes var lidt sød, i håb om at der måske kunne ske noget. Jeg har faktisk haft det ret forfængeligt over at jeg har haft så meget hår dernede, fordi piger i porno og mine veninder er helt glatte og har så pæne underliv, men nu hvor jeg har barberet den synes jeg faktisk værre om den, og jeg vil være endnu mere skamfuld over at skulle vise den nu, end før med hår på. Jeg synes bare den er grim og den passer ikke til den forventning af min krop jeg havde og jeg havde ikke forventet at der var så meget hud/fedt under mit hår. Jeg ved jo godt det er noget jeg ikke kan gøre for, men jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal have det med det her.

Svar:
Hej J
Det giver virkelig god mening, at du er blevet overrasket. Når man har haft kønsbehåring hele sit liv, bliver håret en del af det billede, man har af sin krop. Så når det pludselig er væk, kan det næsten føles, som om man ser en fremmed krop.
Hårene skjuler mere, end man tror, og når de bliver barberet væk, ser området anderledes ud. Det betyder ikke, at der er noget galt, eller at det er mindre pænt. Det betyder bare, at du ser det uden det "filter", du altid har været vant til.
Jeg tror også, at du rammer noget vigtigt, når du skriver, at du har været forfængelig over din busk, fordi du har sammenlignet dig med porno og veninder. Vi mennesker kommer utrolig let til at tro, at alle andre ser mere "rigtige" ud end os selv. Men porno viser et meget snævert ideal. Der findes et kæmpe spænd både med og uden hår, med store og små kønslæber, med mere eller mindre fylde. Der er ikke en rigtig måde at se ud på.
Det er også værd at huske, at du ser dit eget underliv fra en vinkel, som ingen andre gør. Du kigger detaljer som andre slet ikke vil gøre. En partner ser dig på en helt anden måde, i en helt anden situation, hvor fokus som regel er på nærhed, lyst og dig som person, ikke på om der er lidt mere hud, end du selv havde forestillet dig.
Måske er det også lidt tankevækkende, at du faktisk barberede dig for at føle dig mere selvsikker, men endte med at føle det modsatte. Det siger måske noget om, at usikkerheden slet ikke handlede om hårene. Den handlede om frygten for, hvordan du ville blive vurderet. Den frygt flyttede bare fokus fra busken til noget andet, da busken var væk.
Det er helt okay, hvis du finder ud af, at du faktisk bedst kan lide dig selv med kønsbehåring. Det er ikke gammeldags, usexet eller forkert. Hår er naturligt, og mange foretrækker det faktisk, både hos sig selv og hos en partner. Du behøver ikke være glat, fordi du tror, det er det, der forventes.
Lige nu er dit blik på dit underliv sikkert også ekstra kritisk, fordi det hele er nyt. Giv det lidt tid. Måske vænner du dig til det, måske gør du ikke. Begge dele er helt okay. Hvis du ender med at lade håret gro ud igen, er det ikke et nederlag. Så har du bare fundet ud af, hvad der får dig til at føle dig mest hjemme i din egen krop.
Og så vil jeg bare sige en ting til sidst. Den fyr, du skal ses med, kommer næsten med garanti ikke til at se dit underliv med de samme kritiske øjne, som du gør lige nu. Han kommer ikke til at tænke, at dit underliv skal leve op til et ideal. Han kommer til at være optaget af, at han er sammen med en kvinde, han har lyst til, og som har lyst til ham. Det er en meget større del af tiltrækningen, end om man har hår eller ej, eller hvordan ens underliv ser ud.
Mit håb er, at du med tiden får lov til at opleve det samme, som mange andre gør. At det, der fylder så meget lige nu, en dag slet ikke fylder. At du møder mennesker, som får dig til at føle dig tryg, og som viser dig, at et underliv ikke skal være perfekt for at være attraktivt. Måske kommer du endda til at se tilbage på den her oplevelse og tænke, at du brugte alt for mange kræfter på at bekymre dig over noget, som ingen andre lagde mærke til.
Din krop ikke er til for at leve op til et ideal. Den er din, og den fortjener at blive mødt med langt mere venlighed, end du giver den lige nu.
Mange hilsner Lukas