Fake friend

brevkassespørgsmål

Fake friend

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 1 år 6 måneder siden

Hej Jeg har..eller havde en ven. Vi var virkelige gode venner mig ham og min bedste veninde legede/snakkede tit sammen. Men så her fornyligt sagde en anden pige fra min klasse at jeg havde et stort chrus på ham. Jeg skal huske at sige at alle andre hele tiden sagde at vi passede sammen. Men jeg kan altså ikke lide ham på den måde han er kun en ven. Han svarede på pigen fra min klassre spøgesmål og sagde: det har jeg vist i lang tid. Men jeg har aldrig kunne lide ham eller sagt til nogle at jeg kunne det var nok en løgn. Da jeg sagde at det havde jeg ikke. Så sagde han bare at det viste han godt. Jeg Ignorerede ham resten af dagen og følte mig SÅ vred på ham men jeg viste ikke hvorfor. Ca. En uge senere satte læren os på bord sammen (vi et 4 ved et bord så jeg sad ikke alene og tak for det) Vi skulle skrive læs i 10 min. Da vi var færdige spurgte vi hinanden hvad vi skrev om jeg sagde at jeg arbejdede på at skrive den historie som vi har lavet sammen. Du hvad dig mig og veninden. Han så bare underligt på mig og sagde hvad? Jeg blev endnu mere rasende der var som om han havde slettet alt om mig og venninden. Mig og min veninde talte om det i frikvarteret og kom frem til at han var en fake friend! Han havde brugt os da han stod alene og forlat os igen da han var begyndt at komme ind i drenge brubben igen. Et helt år med leg og snak og det nemt år er han væk og ligeglad med os! Jeg vil gerne være vred på han det er det jeg er Men det såre mig så maget! Hans venskab betød virkelig meget fordi jeg har haft vanskeligheder med venner ligesom ham. Jeg troede at jeg kunne stole på ham! Men leg han var en fake friend der syntet det er for pinligt at nogle husker hans overgang hvor han legede med pige!

Vi legede en leg sammen med nogle af de andre i klassen. Mig og 2 andre jagtede ham (den fake friend) og pludselig begyndt han at græde. Jeg fandt ud af at jeg ved et uheld var kommet til at tage fat i hans jakke så den var blevet strammere om halsen. Jeg undskylder straks men han gik sin vej uden at svare. Jeg havde der forfærdeligt. Jeg var stadig vræd på ham men jeg kunne ikke lade vær med at havde ondt af ham. Jeg sagde undskyld flere gange men han svarede ikke. Da vi havde fri gik han bare så jeg ved ikke om han er sur eller ked af det. Jeg er bange for at han er sur på mig men jeg kan ikke finde ud af det! Og hvis i har nogle ider om hvorfor jeg ikke kunne være vred så svar endelig eller noget andet jeg kan gøre.

Jeg har brug for hjælp men jeg ved faktisk ikke til hvad fornoget af det jeg ved heller ikke om i kan hjælpe mig men hej så længen

Svar:

Kære du

Det er svært at miste en god ven, som man havde tillid til, og som betød meget for en. Når jeg læser det, du skriver, lægger jeg mærke til alle de forskellige følelser, du beskriver: vrede, raseri, tristhed, skyldfølelse, omsorg, frygt og forvirring. Det kan være svært at finde rundt i, når man har så mange følelser i sig på én gang. På den ene side er man meget vred og såret, og på den anden side er man måske også ked af det, fordi man savner deres selskab. Jeg synes, du skal give plads til, at alle følelserne gerne må være der. Dine følelser fortæller dig noget om, hvordan du har det, og det er vigtigt, at de er der, og at du ikke ignorerer dem. Når du er ked af det, kan det være fordi, du savner alle de sjove ting, I lavede sammen. Og når du er vred, kan det være fordi, at du føler, at han har taget jeres venskab for givet. Det er helt okay at have alle de forskellige følelser, men måske kunne det være rart at tale med nogen om dem, så de ikke fylder så meget indeni dig?

Du skriver, at du og din veninde er kommet frem til, at han var en fake friend, som brugte jer, da han stod alene. Og at han nu har forladt jer, fordi han er kommet ind i drengegruppen igen. Jeg kommer til at tænke på, om der kunne være andre forklaringer på, hvorfor han måske har trukket sig fra jer? Måske handler det ikke om jer, men om ham selv? Måske har han travlt med andre ting så som fritidsinteresser, så han ikke har lige så meget tid eller energi at give til jer? Måske vil han også gerne hængere mere ud med drengegruppen, som du skriver. Men det betyder måske ikke nødvendigvis, at han ikke også savner jer, som I savner ham, eller at han ikke stadig gerne vil være sammen med jer nogle gange? Jeg kan godt forstå, hvis hans måde at trække sig på, har efterladt dig med ubesvarede spørgsmål om hvorfor. Men jeg tror kun, at du får en klar forklaring, hvis du spørger ham ind til det. Kunne det være en mulighed at spørge ham om, hvordan det kan være, at han har trukket sig fra jer? Så kan du måske få en ordentlig forklaring, så du ikke behøver gå rundt og spekulere over det.

Du skriver, at du har brug for hjælp, men at du ikke helt ved til hvad. Måske var det en hjælp i sig selv at få skrevet ned, hvordan du har det med hele situationen? Det kan være rart at få sat ord på, hvordan man har det, så følelserne kan komme lidt "ud af systemet".

De bedste hilsner
Marie

Nikitass billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål