Barbering..

brevkassespørgsmål

Barbering..

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hejsa!

Jeg er ude i det, at jeg selv syntes at mine kønshår er vokset dernede ret meget. Så jeg tænkte egentlig bare på, ”hvordan” man sådan barbere sig dernede.?. Jeg syntes det er akavet at snakke med min mor om det, så jeg håber I kan hjælpe!

Svar:

Hej med dig

Tak for dit brev. Jeg tror rigtig mange unge er i tvivl om, hvordan man barbere sig dernede, og derfor er det virkelig godt, at du skriver her i brevkassen, så andre unge også kan blive klogere på, hvordan man gør.

Du spørger, hvordan man barberer sig bedst, så jeg vil rimelig detaljeret forsøge at forklare, hvordan du gør det bedst og mest skånsomt for din hud.

Inden du går igang, så skal du helst finde en ny skraber eller et ny barberblad, du kan bruge. Et nyt barberblad fjerner nemlig hårene nemmere end et gammelt, og du undgår bakterier, der nemt kan sætte sig i et gammelt. Når du skal igang med at barbere, så er det en god idé at blødgøre huden, så huden tager mindst skade. Nogle blødgøre bare huden med vand og andre bruger eksempelvis barberskum, shampoo eller intimsæbe. Det er meget forskelligt, hvad vores hud kan tåle, så du kan prøve dig lidt frem, og se hvordan din hud reagerer. Første gang du kører skraberen over dine hår, så skal du helst gøre det med hårene, fordi de kan gøre, at du undgår alt for mange røde knopper. Vil du barbere dine kønslæber eller huden omkring, så er det en god idé at stramme huden ud, da det ellers kan være rigtig svært at barbere ordentligt i det område. Når du har barberet første omgang kan du blødegøre huden igen, og derefter barbere mod hårene, så du kan få de sidste hår med. Efter du har barberet dig, så kan du med fordel efterbehandle for at undgå svie og irritationer. Det kan eksempelvis være med en form for creme eller olie, og måske behøver du slet ikke bruge noget - igen skal du prøve dig lidt frem, og se hvordan din hud reagerer.

Når du barberer dig, så husk at være forsigtig, så du ikke skærer dig med skraberen. Huden i skridtet er nemlig meget følsom, så gør det stille og roligt uden at trykke skraberen alt for hårdt mod huden. Det kan ske, at huden nogle dage efter barberinger begynder at klø, svie eller få knopper, men det er helt normalt, så det er ikke noget du skal være nervøs for.

Det er meget forskelligt, om piger og drenge barberer sig, og det er vigtigt, at huske på, at du kun skal gøre det, fordi du har lyst og ikke fordi du eksempelvis ser, at dine veninder gør det. Det er din krop, så det er dig der bestemmer.

Du skriver, at du synes, det er akavet at snakke med din mor om barbering, og sådan tror jeg at mange unge kan have det. Omvendt kan det være en stor hjælp, at snakke med sin mor om den slags, fordi hun måske selv har barberet sig mange gange, og derfor kan have nogle gode tips til, hvordan man gør det bedst muligt.

Jeg håber du er blevet lidt klogere på, hvordan du kan barbere dig dernede, og jeg ønsker dig pøj pøj med det.

De bedste hilsner

Maren

Marens billede
Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål