Bange for at trække forhudden tilbage
brevkassespørgsmål af
Ukendt 12 årige
13 år
Hej jeg er en dreng på 12 (snart 13) jeg har bemærket at drengene i idræt altid trækker forhud en tilbage når de skal vaske sig, og det har jeg aldrig gjort. Jeg prøver at få mig selv til at gøre det hver gang jeg er i bad, men kan ikke, Ved ikke hvorfor jeg er bange? Og er det normalt Mvh ukendt 12 årige

Svar:
Kære 12 årige,
Tak fordi du skriver ind til os, jeg skal gøre mit bedste for at besvare dit spørgsmål.
Grunden til at de andre drenge i idræt trækker forhuden tilbage når de er i bad, er fordi at der kan blive beskidt og samles bakterier inde bag forhuden, som både kan lugte og gå i betændelse. Det er derfor de vasker sig bag forhuden hver gang de er i bad, og det er også derfor at du bør overveje at gøre det hver gang du er i bad. Det er fuldstændig ufarligt, og gør hverken ondt eller er ubehageligt, tværtimod vil jeg sige, så kan det føles rigtig dejligt da det er et meget følsomt område.
Hvorfor du lige netop er bange for at trække forhuden tilbage, det kan jeg ikke sige. Du kan spørge dig selv hvad du mon er bange for ved det: Tror du det kommer til at gøre ondt eller er ubehageligt? Er du bange for at du ikke har en normal forhud? Er det fordi du tror du lugter bag forhuden? Det kan kun du svare på, men du skal bare vide, at du slet ikke har noget at være bange for.
Det er helt normalt at være bange for at ens krop er anderledes eller gør noget man ikke ved hvad betyder, lige indtil man konfronterer det og ser at man er helt normal, og ikke har noget at være bange for.
Du kan starte med at prøve det derhjemme, både ved at trække din forhud tilbage når du er alene eller når du skal i bad, og starte stille og roligt ud, du skal bare gøre det i dit eget tempo. Når du så er blevet mere vant til det, så kan du arbejde dig videre til også at gøre det når du er i bad i skolen, i svømmehallen osv, så du er sikker på at du er ren.
Jeg håber at du har fået svar på dit spørgsmål. Hvis du gerne vil snakke mere om det, eller måske har et helt andet spørgsmål, så skal du endelig bare skrive ind til os en anden gang.
Med venlig hilsen, Torben(Brevkasserådgiver)