Manglende motivation
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus.
Er en 14-årig pige som går i 8. klasse. Her i 8. er vi selvfølgelig begyndt at tale fremtid, da der ikke er så forfærdelig lang tid tilbage af vores skoletid. Alle andre i min klasse er virkelig begejstrede for at komme ud af skolen og glæder sig helt vildt til at starte nye steder og ved allerede hvor de skal gå osv. Jeg derimod, har ikke den fjerneste ide om hvad jeg vil. Jeg føler mig slet ikke motiveret til at skulle starte i evt. gymnasie eller efterskole. Når jeg tænker over mine muligheder bliver jeg bare ramt af en tristhed og bliver lidt små-deprimeret for at være ærlig. Jeg føler ikke jeg har en god fremtid foran mig. Jeg er en rigtig akavet og indelukket person, så det tager en del tid for mig at få venner. Jeg har også haft mange perioder i mit liv hvor jeg både har mistet venner og følt mig virkelig ensom. Udover det, er jeg heller ikke lige den mest attraktive pige i verden, tværtimod. Jeg føler at nogle af drengene i min klasse faktisk frastøder mig en smule. De her problemer har jeg kæmpet med hele min skolegang, og frygter virkelig, at det vil følge mig resten af mit liv. At jeg endnu engang vil være ensom så snart jeg starter et nyt og fremmed sted. At jeg ikke vil få venner eller blive inviteret med til fester osv og bare sidde indelukket på mit værelse og hade mig selv.
Når jeg tænker på livet efter uddannelse osv, føler jeg mig overhovedet heller ikke motiveret. Jeg kan lige forestille mig, at jeg vil ende et eller andet sted med et job som jeg hader. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med denne manglende motivation. Jeg er seriøst proppet med negativ energi hele tiden og finder det sværere og sværere at tænke positivt om min fremtid. De seneste måneder har jeg altid bare ignoreret det eller fået mig selv til at tænke på noget andet, når emnet er blevet bragt op, men jeg kan jo heller ikke blive ved med at lukke mig inde i min egen lille verden. På et tidspunkt bliver jeg jo selvfølgelig nødt til at starte med et nyt kapitel i mit liv, kan bare ikke se hvordan jeg skal begynde.

Svar:
Kære du
Det er rigtig godt, at du har skrevet ind til os. Selvom det nogle gange kan føles nemmest bare at ignorere sine problemer, giver det ofte flere problemer på sigt, og det kan være svært helt at undgå alligevel. Så er det bedre at åbne op omkring det, så man kan finde ud af, hvad man kan gøre ved det.
Det kunne lyde som om, at du er negativ omkring din fremtid, fordi du ikke ved, hvad du vil, og at du er bange for at blive ensom, når du skal starte noget andet.
Først vil jeg sige, at der er mange som i de sidste år af folkeskolen (og også mange i årene efter) er meget i tvivl om, hvad de gerne vil. Det kan særligt føles som et pres, når det virker som om at alle omkring en ved, hvad de vil. Derfor vil jeg starte med at sige, at dem der ved, hvad de vil, er dem der snakker højest. Andre som dig, der stadig er i tvivl, siger ikke så meget. Så husk, at du ikke er alene med at være i tvivl om dine ønsker og planer for fremtiden. Og det er helt ok!
På mig lyder det som om, at du ville have godt af at overveje, hvad du godt kunne tænke dig i fremtiden. Du lyder til at være bekymret for at ende i et job du hader, så hvad kunne du godt tænke dig at skulle lave?
Måske du kan klare det selv. Det kan du gøre ved at søge på Google og måske på Uddannelsesguiden, hvor du kan få idéer til, hvilke områder du kan arbejde med i fremtiden. Du kan også prøve at forhøre dig hos nogle af de voksne, du kender. Er der noget af det de arbejder med, som du synes kunne være spændende? Du kan også finde ud af, hvad du ikke vil lave, det kan være nemmere at starte med. Det kan også være, at det ville være en idé at få hjælp fra din skoles UU-vejleder (spørg evt. din klasselærer, han eller hun ved hvem det er), eller eVejledningen. De har overblik over de muligheder der er.
Det betyder ikke, at du skal sætte dig fast på noget i forhold til dit arbejde om 20 år, men det kan måske hjælpe dig med at finde ud af, om du skal på efterskole, STX, HTX, HHX, en erhvervsuddannelse, om du skal arbejde eller noget syvende. Hvad du skal efter det er en helt anden snak, og det har du tid til at finde ud af, når du har fundet ud af hvad du skal efter 9.
Du nævner selv, at du bliver trist, når du tænker over dine muligheder, så det vil nok være svært til at starte med. Jeg tænker dog, at det kunne være godt for dig at undersøge mulighederne, så du kan få mere klarhed på, hvad du skal fremover. Husk også at nogle først finder ud af i anden halvdel af 9., hvad de gerne vil. Det er også helt ok!
Mange er usikre på om de kan få venner, når de starter et nyt sted. Jeg ved ikke, hvordan du ser ud, men jeg er sikker på, at du ikke er frastødende. Du kan prøve at gøre nogle ting, som får dig til at føle dig pænere, f.eks. med makeup eller noget flot tøj. Ikke for at andre skal synes, at du er pæn, men for at du selv kan få mere selvtillid. Jeg tænker også, at selvtillid vil kunne hjælpe dig til at være mere opsøgende ift. at få venner, uanset om du føler, om du er indelukket eller akavet.
Hvis du er bange for at blive ensom, når du starter, vil jeg råde dig til at prøve at opsøge folk. Ud fra hvad du skriver, kunne det lyde som om, at du hurtigt kom til at føle dig afvist og at du kommer til at trække dig lidt ind i dig selv. Det er helt forståeligt, hvis du tidligere har oplevet af blive afvist, men det kan også gøre det svært at få nye venner. Jeg vil derfor råde dig til at prøve at give folk en ekstra chance det nye sted, hvis du føler dig afvist. Måske mente de det ikke så slemt.
Så altså: det er helt normalt at være i tvivl om, hvad man vil med fremtiden. Jeg vil råde dig til at få kigget på, hvad du selv kunne have lyst til, evt. med hjælp fra en uddannelsesvejleder eller en anden voksen. Det betyder ikke, at du skal vide hvad du vil om 20 år, men det kan hjælpe dig til at finde ud af, hvad du skal efter 9. Det er også normalt at være usikker ift. venner, og jeg vil råde dig til at prøve at springe ud i det, selvom du måske tidligere er blevet afvist. Gør lidt godt for dig selv, og prøv at arbejde på din selvtillid.
Kram
Luna