Bange for første gang
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg er en pige på 15 år som har onaneret i lang tid. Jeg har aldrig givet mig selv finger da jeg synes det gør for ondt. Det går mig vildt meget på fordi jeg ikke føler mig normal. Alle mine veninder har haft sin første gang og jeg føler mig lidt bag ud. Jeg ved ikke om det er noget jeg skal snakke med en læge om. Jeg har ikke sagt det til nogen og vil egentlig bare gerne have svar på hvorfor det gør ondt...

Svar:
Hej du
Tusind tak for dit spørgsmål!
Jeg kan godt forstå, at du føler dig unormal, når du sammenligner dig med dine veninder, som er "foran". Men den gennemsnitlige debutalder for første gang, man har sex, er 16 år i Danmark. Der er også nogle, som debuterer tidligere, og nogle som debuterer senere. Det betyder, at du altså ikke er bagud i forhold til, hvad der er "allermest normalt", og at dine veninder er "foran" gennemsnittet. Det betyder også, at det er meget individuelt, hvornår man har sex første gang, og at der i princippet ikke er nogen rigtig eller forkert alder at have sex i første gang. Jeg tænker i stedet, at det vigtigste er, at du har din første gang med en, som du kan lide og føler dig tryg ved.
Du skriver også, at du har onaneret i lang tid, men at du ikke har givet dig selv finger, fordi du synes, det gør ondt. Og at du overvejer at snakke med din læge om, hvorfor det gør ondt. Ud fra hvad du beskriver i dit spørgsmål kan jeg desværre ikke komme med noget konkret bud på, hvorfor det gør ondt, når du giver dig selv finger. Men jeg vil i det følgende komme med nogle forskellige mulige bud på, hvorfor det kan være, at det gør ondt, og hvad du selv kan gøre for at afhjælpe det. Hvis det er noget, som er meget ubehageligt for dig, og noget som bliver med at gøre ondt, vil jeg anbefale dig at tage en snak med din læge omkring det.
Din læge kan foretage en underlivsundersøgelse for at finde ud af, om din livmoder ligger korrekt, og om din skede ser ud, som normalt. Det kan også være, at din læge tager en prøve på en vatpind for at se, om der er en infektion i din skede. En infektion i skeden skyldes typisk, at der er kommet bakterier op i skeden udefra eksempelvis ved onani eller ubeskyttet samleje. For det meste kan skeden selv håndtere disse bakterier, da den er selvrensende, men nogle gange kan det være nødvendigt med behandling af specifikke bakterieinfektioner.
En af de hyppigste årsager til, at det gør ondt, når man giver sig selv finger (eller har sex første gang), er, at man kommer til at spænde op i musklerne i underlivet, måske fordi man er lidt nervøs. Det kan gøre det svært at komme op i skeden, hvilket kan føles enormt ubehageligt. I den forbindelse kan det være en god idé at huske at slappe af og trække vejret helt ned i maven, inden du går i gang med at prøve igen.
Det kan også være, at du har brug for at varme dig selv lidt mere op, inden du går i gang. Det kan du gøre ved at sørge for, at du er tryg i dine omgivelser, eksempelvis ved at tænde lidt hyggeligt lys eller ligge med et blødt tæppe over dig.
En anden af de hyppigste årsager til, at det gør ondt, er, at man ikke er våd nok i skeden. Hvis man ikke er våd nok, kan det også føles meget ubehageligt at føre en finger op i skeden. Her kan du med fordel bruge lidt glidecreme både omkring skedeåbningen og på den finger, som du bruger til at onanere med.
Det er også helt normalt, hvis man generelt ikke bryder sig om at give sig selv finger. Jeg tænker, at det kan være meget godt at få prøvet af og at være nysgerrig på, hvordan man ser ud, mærkes og fungerer i sit underliv, om ikke andet for at blive mere fortrolig med det og finde ud af, hvad man kan lide og ikke lide. Men jeg kan også godt forstå, hvis det kan være grænseoverskridende og føles mærkeligt de første par gange - og nogle vænner sig aldrig rigtigt til det eller synes, at det er særligt behageligt. Det behøver man heller ikke vænne sig til, hvis man ikke har lyst.
Det er også ofte noget andet, når man har sex med en partner. Der er man ofte mere fokuseret på den, man er sammen med, og så er måske også nogle lidt andre tanker, man gør sig, end når man er alene om det. Det kan være, at du kommer til at tænke for meget over eller er ekstra opmærksom på, hvorvidt der er noget galt med dit underliv, og hvordan det føles, når du er alene og selv skal gøre det. Måske vil det være meget anderledes, når en anden gør det, og måske vil det også være lidt nemmere.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du efter at have læst mit skriv er blevet lidt klogere på, hvad der kan være på spil.
De bedste hilsner,
Marie