Bange for at få den op
brevkassespørgsmål af
Ella
14 år
Hej brevkasse Jeg sidder her som en 14 Price pige og er bange for at få den op både foran og bag i, mine veninder har prøvet det og det siger det er rart. Men hvis mam får den bag i er jeg vange for at der kommer l… med og hvis jeg får den foran er jeg bange for at jeg er for stram. Har i nogle ideer hvad jeg kan gøre Hilsen den bange 14 årige pige

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå at du er usikker omkring sex, og er bekymret for eksempelvis smerte. Det tænker jeg faktisk stort set alle unge er, selvom det måske ikke er noget mange taler om.
Jeg vil lige starte med at sige at du selvfølgelig ikke har travlt. Det er helt naturligt at de her tanker fylder hos dig. De fleste unge har deres første seksuelle oplevelse som 15-16 årige, men der er også rigtig mange der venter til de er endnu ældre. Flere og flere venter faktisk til efter de er fyldt 18 år. Det skriver jeg bare til dig, fir at understrege at du ikke behøver at skynde dig.
Først og fremmest er det vigtigt at huske, at seksuelle oplevelser skal være behagelige, sikre og ønskede for alle involverede parter. Det er vigtigt at lytte til dine egne følelser og grænser og respektere dem.
Når det kommer til analsex (at få den op bag i), er det vigtigt at være opmærksom på, at det kræver tid, tillid, og afslapning. Nogle unge tror at det er noget man skal have lyst til, eller at de fleste har lyst, men det er altså ikke korrekt. I virkeligheden er det lige omvendt. Langt de fleste bryder sig ikke om analsex, og for mange mennesker er det noget de helt vælger fra, fordi de sket ikke ønsker at prøve det. For nogle handler det om hvordan det føles, for andre handler det om at de måske synes det er ulækkert(for ja, der er altid en risiko for at der kommer afføring med ud) Måske vil det også være sådan for dig. Ud fra dine tanker og bekymringer er det måske i hvert fald ikke lige analsex, der behøver at være noget af det første du skal afprøve. Måske skal du slet ikke?
Når det kommer til vaginal sex, eller "almindeligt sex"(at få den op foran), er det også vigtigt at være afslappet og klar. Det er helt naturligt at være spændt og nervøs, og nogle oplever også ubehag første gang.  Det er vigtigt at kommunikere med den man er sammen med, at man har brug for at tage det stille og roligt, og selvfølgelig at det skal være okay at holde pause, eller helt stoppe, hvis man føler at man har brug for det.
Det vigtigste er at huske på, at det er helt normalt at føle sig usikker eller nervøs over at udforske ens seksualitet. Det er en proces, der kan tage tid, og det er vigtigt at være tålmodig med sig selv.
Nogle oplever at alle deres bekymringer slet ikke viste sig at blive til virkelighed i forhold til smerte, og om det overhovedet kan lade sig gøre. Andre oplever at der kræver tid, tålmodighed og lidt øvelse at få den gode seksuelle oplevelse. Lige meget om du kommer til at opleve det ene eller det andet, så er jeg sikker på at du nok skal nå dertil at du kan have et trygt og tilfredsstillende sexliv.