Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bøjle til smal overkæbe
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, jeg har for nyligt snakket med en kæbekirurg og bøjletandlæge pga. krydsbid. De mente, at jeg muligvis kunne rettes med bøjle bare, men at det blev inde ved dem når jeg er 18. Inde på sundhed.dk læste jeg min journal og fandt ud af, at jeg har 5 diagnoser i min kæbe og den ene var smal overkæbe - hvilken bøjle kan fikse sådan noget? Er det en quad helix? :))

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål. Der findes en række forskellige bøjler, der kan gøre overkæben bredere. Quad Helix er een af dem. Det er en bøjle man bruger rigtig meget til mindre børn (7-8 årige). Bøjlen virker som en slags fjeder, der skubber til kindtænderne i begge sider. Den har en "storebror", der hedder en Hyrax. I princippet virker den på samme måde - altså gør overkæben bredere - men den påvirker mere selve kæben end den flytter på tænderne. Den bruges dog også mest til mindre børn, jeg ved ikke, om din kæbe kan give sig så meget - på en 18 årig er vækstzonerne noget mere afsluttede end på en 8-årig. Begge de to føste bøjler cementeres fast på tænderne og man kan "spænde dem" på forskellig måde. Der findes også aftagelige bøjler (bøjler du selv kan tage af og på), der kan gøre overkæben bredere, men virkningen er mere usikker - blandt andet fordi det er afhængigt af, om du får brugt den nok. Endvidere er der muligheden af at du får din kæbe opereret.
Det er bøjlespecialisterne sammen med kæbekirurgerne der vurderer dine kæber, hvor meget plads der skal laves og endeligt også vurderer, hvilken behandling, der vil kunne gøre det rigtige.
Derfor er det også dem, du kan få svarene af. Det er muligt, at du kan få indflydelse på det, altså at de fortæller dig om forele og ulemper ved behandlingerne og beder dig være med til at beslutte, hvad du helst vil. Men det kan også være, at du kun får eet tilbud.
Der er bivirkninger og risici ved alle behandlingerne og forskel på resultatet og længden af behandlingerne - det vil jeg foreslå dig at spørge grundigt om, før du siger ja. Det kan være et langt forløb med først bøjler, så operation, så færdigbehandling med bøjler. Nogen gange kan man ikke forudse, om een bøjle kan gøre det hele - så undervejs kan det blive nødvendigt at ændre planen - og du får dermed også forlænget din behandling.
Jeg tænker at du skal forberede dig selv på at behandlingen tager mindst 2 år - og så være glad, hvis det tager mindre. I en del tilfælde gennemfører unge ikke deres bøjlebehandling til et godt resultat fordi de oplever at behandlingen er for generende.
Husk at i gamle dage i Danmark og andre steder på jorden i dag er der mange mennesker, der lever med tandstillinger, der er anderledes end det normale. Det er ikke sådan, at fordi din tandstilling hedder noget, så skal der gøres noget. Jeg vil foreslå dig at grave grundigt i (spørge om), hvad specialisterne tænker, der vil ske, hvis du enten vælger ikke at blive behandlet eller hvis du afbryder din behandilng før specialisterne er tilfredse.
Held og lykke med at finde ud af det hele.
Niels, tandlæge.